Hír

„KI 20-20” - Könyvtári minőségmenedzsment

A Minősített Könyvtár cím és a Könyvtári Minőségi Díj adományozásáról szóló 33/2017. (XII. 12.) EMMI-rendelet a Könyvtári Intézet feladatkörébe helyezte a cím és a díj megpályázásához szükséges könyvtári önértékelési keretrendszer meghatározását, a cím és díj adományozásának szakmai előkészítését, a pályáztatás lebonyolítását, a pályázatok szakmai értékelését. Az 1997. évi CXL. törvény 60. § (3) h) pontja alapján a feladat kiegészült a könyvtári minőségirányítási tevékenység koordinálásával, képzések szervezésével és a keretrendszer gondozásával.

 

2018-tól a Könyvtári Intézethez delegált feladatokat egy fő teljes munkaidőben, és további három fő munkaidejének egy részében látta el. 2020. szeptember 15-étől azonban az intézeten belül létrejött a Könyvtári Minőségfejlesztési Osztály (KMO), többek között a fenti feladatok ellátása érdekében. Az osztály Bajnok Tamara vezetésével, Horváth Adrienn és Juhász Réka közreműködésével végzi feladatát.

Az eltelt három évben számos eredmény született a minőségmenedzsment tevékenység kapcsán. 2018-ban megjelent a KMÉR, azaz a Könyvtárak Minőségi Működésének Értékelési Rendszere első kiadása, 2019-ben pedig a tapasztalatok alapján átdolgozott második kiadás. A KMÉR-ben és a pályázati koordinációban több innovatív elem is megjelent. Ilyen többek között a három szervezeti kategória bevezetése, a lehetséges dokumentumok ajánlása, az értékelési hangsúlyok áthelyezése az ügyfélközpontú és a kulcsfontosságú eredményekre, a pontozás átalakítása, valamint annak bevezetése, hogy a Könyvtári Minőségi Díjhoz csak két innováció szükséges. Eltörlésre került a pályázati minimum ponthatár, a Könyvtári Minőségi Díj pályázat benyújtásához segédlet készült. Technológiai újítás, hogy a szakmai beszámolót és a pályázathoz szükséges önértékelést elektronikus úton a Magyarországi Könyvtárak Adatbázisa felhőtárhelyére kell feltölteni. Kiszélesített szakmai bázist eredményezett, hogy mind a KMÉR kidolgozásába, mind a pályázatok elbírálásába a könyvtáros kollégákon kívül minőségmenedzsment szakembereket is bevontunk. Az egyik legújabb, és talán a leglátványosabb újításunk a könyvtári minőségirányítás arculatának újraterveztetése.

A Könyvtári Intézet számára a kezdetektől kiemelt jelentőséggel bír tevékenységének átláthatósága. Ennek érdekében a pályázati anyagok nyilvánosságot kapnak, ezzel is támogatva a könyvtárak közötti tanulási folyamatot. A pályázó könyvtárakhoz eljuttatjuk a szakértői jelentéseket, hiszen ez az anyag fontos forrása lehet a további szervezetfejlesztésnek. A munkánkkal kapcsolatos elégedettséget folyamatosan mérjük, és partnereink igényei alapján igyekszünk azt fejleszteni.

A Könyvtári Intézet feladatkörébe tartozik a képzések szervezése és az oktatási tevékenység is. Rendszeresen szervezünk minőségmenedzsment szakmai napokat Budapesten és vidéken, az utóbbi időszakban pedig online módon. A Könyvtári Szak- és Továbbképzési Osztály új képzése a Minőség és innováció a könyvtárban.

A szakma számára a Könyvtártudományi Szakkönyvtár közreműködésével biztosítjuk a szakirodalmi hátteret.

Biztosak vagyunk abban, hogy a könyvtári minőségirányítás mögött álló szakértelem, támogatottság és kreatív energiák a jövőben is biztosítani fogják további újítások és kezdeményezések megvalósítását.

CsatolmányMéret
Kép ikon minoseg_videohoz_kep.png123.65 KB
Share

Kapcsolat

1827 Budapest, Budavári Palota F-épület

Tel: +36 1 224-3788

Elérhetőségek

Corporate Site - This is a contributing Drupal Theme
Design by WeebPal.