Szakirodalom

A Könyvtári Intézet Könyvtári Minőségfejlesztési Osztály saját kiadványai

Tóth Máté: Könyvtár – Minőség – Menedzsment: Útikalauz a könyvtári minőségmenedzsment első lépéseihez. Budapest, Könyvtári Intézet, 2020. 77, [6] p. (Minőség a könyvtárakban, ISSN 2732-2491), ISBN 978-963-201-649-8, ISBN (PDF) 978-963-201-650-4

„A kiadvány gyakorlatias megközelítéssel tárgyalja a minőségmenedzsment bevezetésének lépéseit. A már Minősített Könyvtár címmel rendelkező könyvtárak jó gyakorlataiból vett példákkal kiegészített kötet segítséget nyújthat nemcsak a kezdő lépések megtételéhez, hanem a TQM vezetési ösztönöz az elindulásra, de kézen fog,és végigvezet azon az úton, amelynek célja egy önmagát folyamatosan megújítani képes szervezet megvalósítása. A könyvet sikerrel forgathatják azok a könyvtárak, amelyek a szolgáltatásaikat a könyvtári minőségirányítás szempontjai szerint igyekeznek működtetni, de azok is, amelyeknek céljuk a Minősített Könyvtár cím, vagy a Könyvtári Minőségi Díj megpályázása." (Fülszöveg)
 
Veresné Dr. Somosi MariannMinőségmenedzsment általános ismeretek. Budapest, Könyvtári Intézet, 2021. 44 p. (Minőség a könyvtárakban, ISSN 2732-2491), ISBN (PDF): 978-963-201-653-5
 
„Jelen tanulmány alapvetően módszertani orientációjú, és egy rövid szakirodalmi összefoglalót követően olyan szervezetirányítási módszerek bemutatására vállalkozik, melyek eredményesen segíthetik a könyvtárakat abban, hogy árnyalt képet alkothassanak jelenlegi helyzetükről, környezetükről, belső működésükről, szervezeti képességeikről és potenciális kockázataikról. Ezután néhány jól hasznosítható minőségirányítási és -fejlesztési technika leírása következik, végezetül pedig egy olyan teljesítményorientációjú módszeregyüttes ismertetésére kerül sor, amely vezetési filozófiává válva támogathatja a könyvtár hatékony és hatásos működését." (Részlet a bevezetésből)
 
Juhász Réka: Tervezzünk stratégiát! Budapest, Könyvtári Intézet, 2021. 138 p. (Eszköztár a mindennapi könyvtári minőséghez, ISSN: 2786-3441), ISBN (PDF): 978-963-201-652-8
„Inspirálni – leginkább ezzel a szóval tudom meghatározni a jelen kiadvány legfontosabb célját. Inspirálni azokat a magyarországi könyvtárakat, amelyek még nem készítettek stratégiai tervet, és arra bátorítani őket, hogy fogjanak hozzá. Inspirálni azokat a magyarországi könyvtárakat, amelyek már gyakorlott stratégiakészítők, arra, hogy kicsit másképpen tekintsenek a stratégiai tervre és magára a tervezési folyamatra. A következő fejezetekben meg szeretném mutatni a stratégiai tervezés azon lehetőségeit, amelyeket a hazai könyvtárak még nem, vagy csak kisebb mértékben használnak, gondolok itt többek között az intézmény közösségi beágyazottságának mélyítésére, a fenntartóhoz való tudatosabb igazodásra vagy a stratégiai terv marketingszerepére." (Részlet a bevezetésből)
 
Ajánlott könyvtári minőségmenedzsment témájú publikációk
 
A Könyvtártudományi Szakkönyvtár-ban számos minőségmenedzsmenttel kapcsolatos dokumentum elérhető.
Szabványok

MSZ EN ISO 26000:2021 Útmutató a társadalmi felelősségvállaláshoz

MSZ EN ISO 19011:2018 Útmutató irányítási rendszerek auditálásához

MSZ ISO 31000:2018 Kockázatmenedzsment. Irányelvek

MSZ 13073:2014 Kockázatfelmérés és -kezelés. Szakszótár

MSZ ISO 16439:2019 Információ és dokumentáció. Módszerek és eljárások a könyvtárak hatásának felmérésére

MSZ ISO 11620:2019 Információ és dokumentáció. Könyvtári teljesítménymutatók

 
Folyóiratok

Minőség és megbízhatóság

Magyar Minőség

 

Könyvajánló

Nagybányai Nagy Olivér [et al.]: DISC: a mindennapi kommunikáció és viselkedés titka. [Érd], Psidium Onlinetesztek, 2014. 304. p.

 

 
„Az az ember, aki ismeri önmagát, tisztában van erősségeivel és gyengeségeivel, képes arra, hogy felismerje az egyes helyzetek sajátosságait, és viselkedését ezekhez igazítja, sokkal hatékonyabban tud működni. A DISC modell legfőbb haszna abban áll, hogy rámutat az egyén természetéből fakadó viselkedési hajlamaira, és olyan ismereteket biztosít, amelyek segítségével tudatos alkalmazkodásra lesz képes az adott helyzet igényeinek megfelelően." (Forrás: Psidium OnlineTesztek)
 

Dévai Zoltán [et al.]: Lean szolgáltatásfejlesztés 1., 2. Budapest, Kaizen Pro Oktató és Tanácsadó Kft., 2020-2021. 

 

„A Lean szolgáltatásfejlesztés 1-2. című könyvekkel olyan lehetőséghez juthatunk szolgáltatóként, amelynek segítségével segítségével sokkal költséghatékonyabban, sokkal jobb minőségben szolgálhatjuk ki ügyfeleinket. Olyan szolgáltatásokat alakíthatunk ki, amelyeket öröm működtetni és öröm igénybe venni. Ezekkel a módszerekkel a hazai szolgáltatások fejlődéséhez is hozzájárulunk." (Forrás: https://kaizenpro.hu/lean-szolgaltatasfejlesztes-konyv/)
 

Brown, Tim: Change by design: How design thinking transforms organizations and inspires innovation. [New York], Harper Business, [2019]. 294 p.

Tim Brown, az IDEO vezérigazgatója bemutatja, hogy a tervezési technikák és stratégiák az üzleti élet minden szintjén megállják a helyüket.

Az innováció mítosza az, hogy a zseniális ötletek teljesen megformálva pattannak ki a zsenik fejéből. A valóság azonban az, hogy a legtöbb innováció egy szigorú vizsgálati folyamat eredménye, amelynek során a nagyszerű ötleteket azonosítják és fejlesztik, mielőtt új kínálatok és megoldások formájában megvalósulnának.

A Change By Design átdolgozott és frissített kiadásában Tim Brown újra bemutatja a tervezői gondolkodást, azt az együttműködési folyamatot, amelynek során a tervező tehetségét és módszereit arra használják, hogy az emberek igényeit ne csak a ténylegesen megvalósítható és életképes üzleti stratégiához igazítsák. Röviden: a tervezői gondolkodás a szükségletet keresletté alakítja át. Ez a problémamegoldás emberközpontú megközelítése, amely segít az embereknek és a szervezeteknek innovatívabbá és kreatívabbá válni.

A tervezői gondolkodás nem csak az úgynevezett kreatív iparágakra vagy a tervezési területen dolgozó szakemberek számára alkalmazható. Ez egy olyan módszer, amelyet olyan szervezetek használnak, mint a Kaiser Permanente, hogy növeljék a betegellátás minőségét azáltal, hogy újra megvizsgálják, hogy ápolóik hogyan kezelik a műszakváltást", vagy a Kraft az ellátási lánc menedzsmentjének újragondolására. Ez a könyv nem tervezőktől tervezőknek készült; ez a könyv olyan kreatív vezetők számára készült, akik a tervezői gondolkodást a szervezet, termék vagy szolgáltatás minden szintjére szeretnék beilleszteni, hogy új alternatívákat teremtsenek az üzleti élet és a társadalom számára."  (Forrás: https://www.ideo.com/post/change-by-design)


Alapdokumentumok

Kapcsolat

1827 Budapest, Budavári Palota F-épület

Tel: +36 1 224-3788

Elérhetőségek

Corporate Site - This is a contributing Drupal Theme
Design by WeebPal.