Hír

A virtuális országjárás tizenegyedik állomása: Bács-Kiskun megye könyvtárai a járvány idején

 

Az alábbi cikk a virtuális országjárásunk tizenegyedik állomása.

Bács-Kiskun megyéből 15 könyvtár töltötte ki a kérdőívet, a települési könyvtárak válaszait egy egyházi és egy felsőoktatási könyvtár válaszai színesítették.

Szerencsére a könyvtárosok szeretnek egymástól tanulni. Ez a tulajdonság ezúttal is megkönnyítette az egyes könyvtárak számára a nehéz helyzethez való alkalmazkodást. Válaszadóink a beszámolójuk alapján rengeteg jó példával találkoztak a különböző könyvtáros közösségekben, fórumokon, konzultációk során. És mit valósítottak meg ezek közül, valamint saját ötleteik alapján Bács-Kiskun megye válaszadó könyvtárai? Ahogy azt más megye könyvtárainál is már olvashatták a virtuális országjárás korábbi részeiben, a könyvtárak számára előnyt  jelentettek azok, a már sok helyen egyébként is meglévő elektronikus erőforrások, amelyek továbbfejlesztésével biztosítani tudták, ha más formában is, szolgáltatásaik egy részét, valamint az olvasókkal való kapcsolattartást. Gondolunk itt többek között a közösségi médiafelületek és az online tájékoztatás erőteljesebb alkalmazására, vagy digitális tartalmak előállítására és közzétételére.

Kreatív megoldásokról is beszámolhatunk. Az egyik városi könyvtár ún.  OlvasLak-okat, azaz kihelyezett könyvtári könyvszekrényeket hozott létre, valamint könyvbedobó rendszert biztosított. Máshol online módon tartották meg a kicsiknek szóló Babahancurka foglalkozást, vagy interaktív játékokat találtak ki olvasóik szórakoztatására. A megváltozott körülmények hatására a könyvtárak feladatellátása során előtérbe került a digitalizálás, a portálfejlesztés, a könyvek házhozszállítása, és a felhasználóképzés digitális oktatatótérben.

A válaszok alapján megállapíthatjuk, hogy a felmérésben résztvevő könyvtárak erőforrásaik átcsoportosításával, fejlesztésével és lehetőségeik kihasználásával szolgáltatásaik révén közreműködtek a lakosság kiegyensúlyozott mentálhigiénés állapotának fenntartásában”.

Interjú

Kérésünkre Dr. Kötél Emőke, a Neumann János Egyetem Könyvtár és Információs Központ igazgatója osztotta meg velünk a jelenlegi helyzettel kapcsolatos tapasztalatait.

Mi a tapasztalatuk, az egyetemi polgárok hogyan alkalmazkodtak az új körülményekhez a könyvtári szolgáltatások vonatkozásában?

Az elején nehezen: bár az egyetem pillanatokon belül kiürült, az első héten pár hallgató vészes gyorsasággal elkezdte volna visszahordani a nála lévő könyveket, de nem engedték be őket az egyetem területére, így nekünk kellett kimenni a portához átvenni azokat. Náluk sokkal többen voltak, akik telefonon kezdtek el hosszabbítgatni és érdeklődni – az első két hét gyakorlatilag telefonügyelettel, email-es érdeklődések megválaszolásával telt el, bár rögtön az első napon felkerültek az alapinformációk az egyetem és a könyvtár honlapjára, valamint minden közösségi felületre is a nyitvatartásról és a szolgáltatásokról. 

Nálunk az oktatóknak és a nem oktató státuszú dolgozóknak engedélyezve van a kölcsönzés: előzetes igényleadás esetén összekészítjük a kért anyagot. Olyan oktatókkal találkoztunk, akik korábban soha nem jártak felénk… most, hogy nem volt ajánlatos járkálni, rögtön megjelentek. Legtöbben a szkennelést vették igénybe a szolgáltatások közül. (A beiratkozott egyetemi polgárok digitális másolatokat igényelhetnek folyóiratcikkekből, könyvfejezetekből – hallgatók csak elektronikus ügyintézéssel.) Oktatói oldalról megnőtt a könyvtárközi kérések és az elektronikus adatbázisokban kereshető cikkek iránti kereslet. Illetve az MTMT-ben való munkák száma is nőtt, miután beállt a távoktatás.

A jelenleg is nyújtott szolgáltatásaik között vannak-e újak, amelyeket kifejezetten a jelenlegi helyzet áthidalására alakítottak ki?

A szkennelés, s ne menjünk bele a jogtisztaságba, megkönnyítve a távoktatást, ingyenesen igénybe vehető. Az egyetem oktatói számára, kérés alapján digitalizáljuk a távoli oktatás során használt cikkeket és könyvfejezeteket.

Külön távoktatási oldal lett létrehozva, folyamatosan bővítve az időközben ingyenesen elérhetővé tett, illetve ideiglenesen megnyitott adatbázisokkal, könyvtárak/kiadók/intézmények anyagaival. A kulturális élet minden területét igyekeztünk lefedni: a home office-ban dolgozó könyvtárosok egyike azt a feladatot kapta, hogy monitorozza ezeket az egyre bővülő lehetőségeket, nemcsak a tudomány, a karokat érintő szakirodalom, hanem a film, színház, zene és egyéb területeken is.

Amire eddig nem fektettünk külön hangsúlyt – mert akik eddig is használták az adatbázisokat, azoknál működött, ha bármi gond volt, jelezték felénk –, de most oktatói kérésre jó pár adatbázishoz készítettünk segédanyagot, miként lehet távoli eléréssel bejelentkezni, azokat használni, azokban kutakodni.

Amit azonnal át kellett gondolni és a rendszerben is lekövetni, az a kölcsönzési idő hosszabbítása, illetve a már meglévő késedelmi díjak kezelése. Amit még mindig meg kell oldani: a végzősök könyvtári tartozásainak rendezése, a dokumentumok visszajuttatása.

Mennyire volt nehéz, mennyi ideig tartott megszervezni az új szolgáltatásokat, alkalmazkodni a körülményekhez?

Szakképzett, felkészült kollégáink vannak, a szakmai résszel nem volt gond: amit eddig csináltunk, azt kellett felturbózni és pár új területet bevonni. Az alapfeladatainkat ugyanúgy végezzük továbbra is, kiegészítve a távoktatásból adódó új kihívásokkal, feladatokkal. A home office munkák kiosztásánál nálunk nagy gond, hogy sok a kisgyerekes, akik nem tudják megoldani az otthoni felügyeletet. Ők elég nehezen tudnak otthonról folyamatosan dolgozni. De legalább 24 órás szolgáltatást tudunk nyújtani, mivel van, aki csak délután, van, aki este ér rá.

A nyárról előrehozott feladatokat, pl. selejtezés, folyamatosan végezzük, s húsvéti ajándékként megkaptuk az egyik szakkönyvtár elköltöztetésének feladatát, egy másiknak pedig új egyetemhez való kerülését. Aki nem ezekkel van elfoglalva, illetve nem beteg, az igazi filozófusként elmélkedik otthon a folyamatleírásokról, a kockázati tényezőkről, egy könyvtári stratégia kialakításáról, s van idejük stagnáló projektjeink újjáélesztésére. Én meg csuklok itt állandóan az irodában. 

Egyedül az IKR-ben való technikai változtatások okoztak némi problémát, ezt külső segítséggel orvosoljuk.

 

Share

Kapcsolat

1827 Budapest, Budavári Palota F-épület

Tel: +36 1 224-3788

Corporate Site - This is a contributing Drupal Theme
Design by WeebPal.