Az alábbi cikk a virtuális országjárásunk első állomása.
Tíz könyvtár, köztük Csongrád megye legnagyobb intézményei (Somogyi Könyvtár, Szegedi Tudományegyetem Klebelsberg Könyvtára), egy kisebb felsőoktatási, négy községi és három városi könyvtár válaszoltak a kérdőíves megkeresésünkre. Valamennyi könyvtár kulcsfontosságúnak tartja, hogy a járvány miatti bezárás idején is megmaradjon a kapcsolat a használókkal, ezért erősítették a jelenlétüket a közösségi médiában és az intézményük honlapján. A megye meghatározó intézményei igyekeznek a programjaikat online térben is megvalósítani, bár nem mindenre találták meg a megoldást.
A szatymazi könyvtár minden napra egy mese szolgáltatása elsősorban a gyerekeket, a minden napra egy vers pedig a felnőtteket célozza. Az otthon maradó gyerekekkel, családokkal való élő kapcsolatot szintén meséléssel és online rendezvényekkel igyekeznek megőrizni a Dóci Könyvtári, Információs és Közösségi Térben is. A Szegedi Tudományegyetem könyvtárában az egyébként is erős online szolgáltatásokat igyekeztek előtérbe helyezni. A repozitóriumok, az adatbázisok, a bibliometriai szolgáltatások továbbra is elérhetők.
A fenntartók a megszokottaktól radikálisan eltérő új feladatokat is adtak a megyében működő intézményeknek. Két községi könyvtár is beszámolt arról, hogy az önkormányzat által az időseknek biztosított szájmaszkok előállításában, borítékolásában és szétosztásában is kérték a könyvtárosok segítségét. Egy kisvárosi könyvtárban pedig a helyi egészségügyi, szociális és közigazgatási területen dolgozók gyerekeinek a felügyeletére, a szabadidős elfoglaltságaiknak a biztosítására, valamint a diákok digitális oktatásban való segítésére kérték a könyvtárakat.
A problémákra gyógyírt a mielőbbi nyitás jelentené, de úgy tűnik, hogy erre nem lesz mód a következő hetekben. Az intézményvezetőket azonban foglalkoztatja a kérdés. Az újbóli kinyitás kapcsán a nagyobb intézmények jellemzően a költségvetési helyzetük rosszabbra fordulása és a pályázati projektekben vállalt kötelezettségeik teljesítése; a kisebb könyvtárak inkább a használóik visszaszerzése, az elmaradt rendezvények pótlása és a közösségek újraszervezése miatt aggodalmaskodnak.
Dóci Könyvtári, Információs és Közösségi Tér
I. interjú
Interjú Gál Andornéval, a Dóci Könyvtári, Információs és Közösségi Hely vezetőjével.
Van-e igényük az embereknek ebben a helyzetben a könyvtári szolgáltatásokra?
Tapasztalatom alapján, magát azt a tényt, hogy a könyvtárat be kellett záratni, az olvasók tudomásul vették, viszont az információ- és a tartalomszolgáltatás iránti érdeklődés csak fokozatosan indult meg. Egyre többen és többen reagálnak azokra a tartalmakra, amelyeket a könyvtár honlapján, a közösségi oldalakon, csoportokban teszek közzé.
Az újonnan bevezetett vagy átalakított szolgáltatásaik közül melyek bizonyultak a legnépszerűbbeknek?
Számos szolgáltatást távoli formában valósítunk meg. Népszerű az online meseolvasás, a videón keresztül közvetített papírszínházas program, az online filmvetítés és vannak online kézműves programjaink is.
Mennyire alakította át a vírushelyzet a könyvtárosok mindennapjait?
Az otthoni munkavégzésre való átállást rugalmasan kezeltük, de természetesen hiányzik a könyvtár, hiányoznak az olvasók, de próbálom a lelket tartani bennük, hogy a könyvtári szolgáltatások nem maradtak el, csak átalakultak virtuális könyvtárakká, az online kommunikáció lépett előtérbe.
Hogyan tudják olvasóikkal megőrizni a kapcsolatot, esetleg erősíteni az elköteleződésüket a könyvtár irányába?
A könyvtár iránti elköteleződés nagyon fontos. Szükségesnek tartom ebben a rendkívüli helyzetben is, hogy olyan közösségi csoportokat hozzunk létre, ahol együtt lehetnek a könyvtárosok, pedagógusok, maguk az olvasók. Itt tudjuk egymást ösztönözni, motiválni, megerősíteni, hogy jól haladunk (nincs információveszteség), továbbra is élnek a könyvtári szolgáltatások. Nagyon sok dokumentumot tettek ingyenesen elérhetővé, erősödtek a könyvtárakkal való online kapcsolatok, megkeresések, tapasztalatcserék, mind megyei és mind országos szinten, ez a könyvtári szakma minőségét tükrözi az összefogásban, a kölcsönös együttműködésben és a tartalomszolgáltatásban.
Köszönjük!
II. interjú
Interjú Sikaláné Sánta Ildikóval, a szegedi Somogyi Károly Városi és Megyei Könyvtár vezetőjével.
Könyvtára számára mi volt a legnagyobb kihívás a vírushelyzet miatti intézkedésekhez való alkalmazkodásban (mind a használók kiszolgálása, mind a munkairányítás szempontjából)?
Intézményünk március 16-a óta nem fogad látogatókat. A zárás után a legnagyobb kihívást a feladatok átszervezése okozta. Rövid idő alatt kellett megteremteni az otthoni munkavégzés feltételeit, hiszen ez a munkaforma nem volt jelen eddig a területünkön. Az otthon végezhető feladatok meghatározása mellett ki kellett dolgozni az adminisztráláshoz szükséges dokumentumokat, el kellett készíteni a szabályzatot. Emellett az intézmény működtetésének tervét is elkészítettük, fokozottan figyelve a bent dolgozó kollégák egészségének megőrzésére.
A használók kiszolgálása szempontjából fontos volt azoknak a szolgáltatásoknak, jogtiszta online gyűjteményeknek a számba vétele, amivel az átmeneti időszakban pótolni tudjuk a könyvtári szolgáltatásokat (ingyenes adatbázisok, ingyenesen letölthető könyvek forrásai...).
Jelentős számú online szolgáltatást kínáltunk korábban is olvasóinknak. Ezeket újabb, a kényszerű otthonlét időszakát megkönnyítő lehetőségekkel bővítettük. Ehhez természetesen a kollégáknak is meg kellett ismerkedni jónéhány – korábban alig használt - programmal, új lehetőségeket kellett keresni.
Nagy kihívást jelentett még a folyamatos kapcsolattartás, a kommunikáció, hiszen a munkatársak részben otthon dolgoztak, részben szabadságon voltak, részben a központi könyvtárban és néhány fiókkönyvtárban végezték feladataikat. Szükség volt a többcsatornás kommunikáció megerősítésére.
Az olvasók tájékoztatása minden felületen gördülékenyen zajlott/zajlik. A szegedi sajtó folyamatosan tájékoztat a könyvtárunkról, több cikk, rádióinterjú jelent meg. Nemcsak a zárvatartásról tájékoztatott a sajtó, hanem az elindított online szolgáltatásokról is, a feladatvégzésről is.
A felhasználókkal történő kapcsolattartásra különösen nagy figyelmet kell ezekben a hetekben fordítani. Jól meg kellett tervezni, hogy kik, milyen módon „fogják” az olvasóink kezét a virtuális térbe.
Tapasztalata szerint mekkora az igény a könyvtári szolgáltatásokra jelenleg? Mennyiben alakította a használói igényeket a könyvtárak átmeneti bezárása?
A könyvtári szolgáltatásokra nem csökkent az igény. A rendkívüli helyzet óta megnövekedett a honlapunk és a Facebook oldalunk látogatottsága. Sokan olvassák könyvajánlóinkat, vesznek részt játékainkon, nézik videóinkat. Örömmel tapasztaltuk, hogy többen regisztráltak a távoktatási felületünkön is.
Olvasói kérések emailben, telefonon, különböző online felületen továbbra is érkeznek. Szakdolgozathoz, tanításhoz, kutatómunkához kérnek segítséget, információt. Digitális formában küldött dokumentumrészletekkel segítjük a tanulást, a tanítást.
A digitális, online tartalmak iránt megnőtt az érdeklődés. Több fórumon, facebook csoportban is reklámozzuk ezeket a tartalmakat, megszólítva minden célcsoportot, korosztályt: honlap, hírlevél Facebook, Youtube, Instagram. A korábban tartott felhasználóképzés eredménye most jelentkezik, többen, bátrabban használják az online szolgáltatásainkat.
Az igény folyamatos: az olvasni vágyók az új könyveket hiányolják, a kutatók a könyvtárban elérhető forrásokat, a tanulók a közösségi tereinket.
Az új/átalakított szolgáltatások hosszú távon átalakíthatják-e a könyvtárak és az olvasók viszonyát?
Ezt egyelőre nem lehet felmérni. Nagyon nagy az igény továbbra is a személyes könyvtárhasználatra, véleményem szerint ez később sem fog csökkenni.
Az új/átalakított szolgáltatások újabb lehetőségeket mutatnak be a könyvtárhasználóknak, várhatóan hosszú távon ezen lehetőségek egy része beépül a mindennapi könyvtárhasználatba.
Ön szerint a könyvtár kapuinak újranyitása után lesz-e igény ezekre az új/átalakított szolgáltatásokra, tervezik-e megtartani valamelyiket?
Hogy milyen mértékben lesz igény az új szolgáltatásokra, azt jelenleg nehéz megjósolni. Ezekben a hetekben néhány szolgáltatásra ráterelődött a figyelem, nagyon fontos, hogy ezeket a későbbiekben is használják majd az olvasóink.
Ezeknek az online tartalmaknak egy része a digitális gyűjteményünkre épül valamint a virtuális kiállításokra. Ezt tovább fogjuk építeni, ahogy eddig is.
Vannak olyan játékok, amelyeket most indítottunk el kifejezetten erre a karantén időszakra „kitalálva” pl. Versek a maszk mögött vagy Közös vers Csongrád megye könyvtáraival, amelyek nagy sikert, nézettséget hoztak.
Az új szolgáltatásokat szeretnénk megtartani és a tapasztalatokat felhasználva tervezzük újabbak kialakítását is.
Az online közösségi kapcsolattartás mindenképpen erősödött, és ez szerintem megmarad a későbbiekben is.
Egy későbbi időpontban mindenképpen érdemes lesz felmérni az olvasók igényeit, elégedettségét, amely mérés segít megmutatni azokat az új módszereket, szolgáltatásokat, amelyek továbbfejlesztése elengedhetetlen lesz.
A kialakult helyzet jelenthet-e egyben lehetőséget is a könyvtáraknak szélesebb használói rétegek elérésére vagy aktiválására, a társadalomban betöltött szerepük megerősítésére, esetleg új szakmai tapasztalatok gyűjtésére?
A kialakult mostani helyzetben azokat az olvasókat érjük el az online térben, akik digitális eszközökkel rendelkeznek. Ebben a helyzetben olyan rétegek is felkeresik szolgáltatásainkat, akik korábban – időhiány, más érdeklődési kör – nem voltak a könyvtárunk használói. Ha számukra érdekes információval, jól használható szolgáltatásokkal találkoznak a könyvtár kínálatában, akkor bízhatunk abban, hogy bővül a rendszeres használóink köre.
Új szakami tapasztalatokat mindenféleképp gyűjtöttünk, de ne felejtsük el, hogy nagyon fontos a digitális jelenlét mellett felkészülni az olvasók fogadására, a személyes találkozásra. Erre a könyvtárunk mindent megtesz, mind szakmailag, mind pedig egészségügyi szempontból.