A Könyvtári Intézet munkatársai a járványügyi helyzet miatt 2020. március 19-től az intézkedés visszavonásáig távmunkában végzik feladataikat.
Valamennyi online szolgáltatásunkkal a könyvtáros szakma rendelkezésére állunk, elektronikus úton és a közösségi oldalakon elérhetők vagyunk.

Hír

Nagyon elégedettek a könyvtárosok az online minőségmenedzsment szakmai nappal

A Könyvtári Intézet Kutatási és Szervezetfejlesztési Osztálya a koronavírus járvány idején a könyvtáros szakmában elsőként rendezett szakmai napot online videokonferencia formájában. Minden rendezvényünk után készítünk elégedettségmérést, de az új forma miatt az ezzel a programmal kapcsolatos véleményekre különösen kíváncsiak voltunk, hiszen számunkra is új helyzet volt, hogy nem egy helyen vagyunk a közönségünkkel és a személyes találkozás közvetlensége nélkül kell reagálnunk a felmerülő igényekre. Az elégedettségmérés eredményeinek közreadásával szeretnénk bátorítani a könyvtárakat az online videokonferenciával való kísérletezésre.

A kérdőívünket összesen 48 fő töltötte ki. Az online és offline szakmai napra jelentkezők – akiknek az online rendszer linkjét végül kiküldtük – 88 fő volt. A 48 kitöltő válasza alapján összesen 77-en nézték a közvetítést. (Voltak, ahol többen együtt ültek a képernyő előtt.) A résztvevők több mint fele települési könyvtárból volt, nagyjából minden ötödik pedig felsőoktatási könyvtárból. A kitöltők közül 40 fő volt, aki látta az online közvetítést – az elégedettségmérésnél azt kértük, hogy az is szolgáltasson adatot az online felületek használatával és a minőségmenedzsmenttel kapcsolatosan, aki csak bejelentkezett, de nem tudta a közvetítést követni.

Összesen három programelem volt. Horváth Adrienn: Tájékoztató a Minősített Könyvtár cím és Könyvtári Minőségi Díj pályázatokról; Dr. Tóth Máté: Innováció a minőség tükrében; Dr. Topár József: Így készítsd el a pályázatra a szakmai beszámolót! című szemináriuma. Az előadók számára – csakúgy mint a közönségnek - újdonság volt a szoftver és bizonyos értelemben az is, hogy nem láthatták a közönség közvetlen visszajelzéseseit. Mindezek ellenére a résztvevők több mint 90%-a szerint az előadások, workshopok érthetőségével, érdekességével, hasznosságával és előadásmódjával is teljesen vagy nagymértékben elégedettek voltak.

A rendezvény megszervezése szintén eltért a szokásostól. A következő diagram a szervezéssel kapcsolatos visszajelzéseket mutatja be.

A Zoom szoftvert használtuk, amely a koronavírus járvány kezdeti időszakában eltörölte az ingyenes használatra biztosított 40 perces időkorlátot a három főnél több és 100 fő alatti online konferenciák esetében. Ezt kihasználva nem kellett megszakítanunk a rendezvényt. (Azóta az időkorlátot sajnos visszaállíttották.)

A Zoom program használata a többségnek nem okozott nehézséget, egyértelműnek és egyszerűnek találták a használatot, annak ellenére, hogy 26%-nak ez volt az első online konferenciája és további 6% nyilatkozott úgy, hogy bár ritkán vesz részt online konferenciákon, ez mégis tetszett neki. A hangminőséggel alapvetően elégedettek voltak, de volt olyan válaszadónk, akinek problémái voltak ezen a területen. Ez vélhetően a fogadó oldalon lévő infrastruktúrának (sávszélesség, rendelkezésre álló eszközök) volt betudható.

A résztvevőknek csupán 22%-a használta korábban is a Zoom programot, sőt a kitöltők 63%-a nem használt még korábban egyéb, online közvetítésre alkalmas programot sem. Megállapíthatjuk, hogy a kitöltő könyvtárosok többsége nem mozog otthonosan az online közvetítésre alkalmas programok használatában, ez azonban nem jelent akadályt számukra, szívesen ismernek meg új felületeket és jól alkalmazkodnak a megváltozott körülményekhez. Összességében a kitöltők pozitívan fogadták az online rendezvényt.

A szabad szöveges válaszokban nagyon sok pozitív visszajelzést kaptunk. A többség a praktikusságot, a kényelmességet és a rendezvény környezetbarát voltát emelte ki, valamint azt, hogy nagyon innovatív módon és nagyon gyorsan sikerült a Könyvtári Intézetnek reagálni a kialakult helyzetre. Egy válaszadó véleményét szó szerint is idézzük:

„Profi módon megoldottátok, annak ellenére, hogy először csináltátok. A kis tétovázások arra is jók voltak, hogy a nézőket bátorítsák arra, hogy nem kell félni, hanem bele kell vágni, és majd megoldódnak a problémák – nyilván csak akkor, ha előtte alaposan felkészülünk. Időtakarékos volt. Nem mindegy, hogy kezdés előtt 5 perccel ülünk-e le a géphez, vagy előtte és utána még utazunk 2-3 órát. Kiváló volt a kép- és hangminőség is.”

Az előadások alatt kérdezésre az online chat funkcióban volt lehetőségük a résztvevőknek. Feltűnt nekünk, hogy viszonylag kevés kérdés érkezett. Ennek okát a többség azonban nem abban jelölte meg, hogy nem érezte volna magát komfortosnak az online környezetben, hanem abban, hogy minden kérdésükre választ kaptak a felkért előadóinktól.

Minden résztvevőnek és minden válaszadónak köszönjük, hogy megosztották velünk a véleményüket, a részletes kiértékelés lehetőséget ad arra, hogy a következő alkalommal már ezekkel a tapasztalatokkal felvértezve – a környezetbarát szempont vagy az időtakarékosság okán – akár olyan időkben is az online konferenciát válasszuk, amikor már elmúlik a járványveszély.

Share

Kapcsolat

1827 Budapest, Budavári Palota F-épület

Tel: +36 1 224-3788

Corporate Site - This is a contributing Drupal Theme
Design by WeebPal.