A könyvtárak TQM szemléletű szervezetfejlesztésének nélkülözhetetlen eleme a rendszeresen elvégzett szervezeti önértékelés. A közintézmények kiválóságának mérésére alkalmazott CAF-on (Common Assessment Framework), azaz közös értékelési keretrendszeren alapul a 2018-ban kidolgozott, majd 2019-ben megújított Könyvtárak Minőségi Működésének Értékelési Rendszere - azaz a KMÉR.
A KMÉR alapján elvégzett szervezeti önértékelés nem csak a Minősített Könyvtár cím és a Könyvtári Minőségi Díj megpályázásához szükséges, hanem a könyvtárak e módszer alkalmazásával tudják megfelelően teljesíteni az 1997. évi CXL tv. 55.§. 1 bekezdés k) pontjában megfogalmazott azon elvárást, amely szerint „a nyilvános könyvtár a szolgáltatásait a könyvtári minőségirányítás szempontjait figyelembe véve szevezi."
Könyvtárak Minőségi Működésének Értékelési Rendszere. Budapest: Könyvtári Intézet, 2019. 102, [14] p. ISBN 978-963-201-647-4
A KMÉR-ből a nyomtatott példány ingyenesen igényelhető a minoseg@oszk.hu címen.
Célja, hogy megkönnyítse és felgyorsítsa a könyvtárak számára az önértékelési tevékenységet, és ezzel arra ösztönözze őket, hogy alkalmazzák ezt a fontos minőségmenedzsment-módszert.
Az online felület alkalmazásának előnyei:
- az önértékelés gyorsabban elvégezhető,
- könyvtárra szabható,
- még több munkatárs bevonható az értékelésbe,
- megkönnyíti a kritériumok egységes értelmezését,
- még több támogatás nyújtható az önértékelést végzőknek,
- lehetővé teszi az anonim értékelést,
- megkönnyíti az eredmények feldolgozását,
- könnyen elkészíthető az önértékelési jelentés.
Az online szervezeti önértékelési felület használata
A felület a Könyvtárak Minőségi Működésének Értékelési Rendszere, azaz a KMÉR struktúráját követi. Az önértékelés három fázisból áll:
- Az önértékelési projekt előkészítése
- Az önértékelés elvégzése
- Az eredmények kiértékelése
Két felhasználói szintet különböztet meg: az adminisztrátori és az önértékelő szerepkört.
Az adminisztrátor feladata az önértékelési projekt előkészítése, nyomon követése és az eredmények kiértékelése. Az önértékelők pedig elvégzik a szervezeti önértékelést.
Az online szervezeti önértékelés folyamata
Hogyan érhető el az online szervezeti önértékelési felület?
A könyvtárak a Magyarországi Könyvtárak Adatbázisában (MKA) a saját hozzáférési adataikkal belépve érhetik el az online önértékelési felületet a bal oldali menüsor Önértékelés menüpontjára kattintva.
Amennyiben nem ismeri az MKA-ba való belépéshez a jelszót, kattintson a bal oldali Bejelentkezés panel jobb alsó sarkában található Elfelejtette a jelszót? linkre! Amennyiben a bejelentkezéshez szükséges felhasználónevet sem ismeri, írjon a minoseg@oszk.hu e-mail-címre!
Az eredmények kiértékelése és a jelentéskészítés
Kérjük, ossza meg velünk az online szervezeti önértékelési felülettel kapcsolatos véleményét, észrevételeit a minoseg@oszk.hu e-mail-címen!
Értékelőlapok excel formátumban a KMÉR alapján végzett szervezeti önértékeléshez