Hír

Válogatott bibliográfia a K2 műhelynaphoz - Húzzuk be a fake-et! Könyvtárak az álhírek ellen

K2

Az alábbi válogatott bibliográfia a Könyvtártudományi Szakkönyvtár gyűjteményében található, a Határtalan könyvtár - K2 továbbképzési sorozat Húzzuk be a fake-et! Könyvtárak az álhírek ellen című műhelynap tematikájához kapcsolódó könyvek, tanulmányok és szakcikkek leírásait tartalmazza szerzői betűrendben, a magyar és az idegen nyelvű szakirodalom szerinti bontásban.

A könyvek leírásait a könyvtári katalógushoz vezető link követi, a HUMANUS adatbázisból származó szakcikkek a magyar nyelvű (auto)referátum linkjével ellátva szerepelnek. A ProQuest és az EBSCO adatbázisok válogatott anyaga teljes szövegű eléréssel hozzáférhető, egyéb esetekben a cikkek nyomtatott formában olvashatók a Szakkönyvtár olvasótermében.

A dokumentumokat könyvtárközi kölcsönzés keretében is szolgáltatjuk.

Kéréseiket az ODR-en keresztül, vagy a kszk@oszk.hu e-mail címre várjuk!

 

KÖNYVEK

Blanchett, Helen
A guide to teaching information literacy : 101 practical tips / Helen Blanchett, Chris Powis and Jo Webb. - London : Facet Publishing, cop. 2012. - 262 p. ; 23 cm
Bibliogr. a fejezetek végén
ISBN 978-1-85604-659-6
Didaktika -általános és középiskolaiDidaktika -felsőoktatásiHasználók képzéseInformációs műveltségTanterv, óraterv (forma)
Tft.: Powis, Chris — Webb, Jo
http://link.oszk.hu/libriurl.php?LN=hu&DB=KSZK&SRY=an&SRE=000003693214

Budd, John M.
Six issues facing libraries today : critical perspectives / John M. Budd. - Lanham : Rowman & Littlefield, cop. 2017. - XIII, 181 p. ; 24 cm. - (Beta Phi Mu Scholars series)
Bibliogr. a fejezetek végén
ISBN 978-1-4422-7737-3
Felsőoktatási könyvtárInformációs műveltségJövő könyvtáraKönyvtárosetikaKönyvtárosi hivatásKönyvtárosképzés, dokumentálóképzés
http://link.oszk.hu/libriurl.php?LN=hu&DB=KSZK&SRY=an&SRE=000003771144

Ford, Nigel
Introduction to information behaviour / Nigel Ford. - London : Facet Publishing, cop. 2015. - X, 252 p. ; 24 cm
Bibliogr. a fejezetek végén
ISBN 978-1-85604-850-7
Használói szokásokInformációkeresésInformációs műveltségOktatási anyag (forma)
http://link.oszk.hu/libriurl.php?LN=hu&DB=KSZK&SRY=an&SRE=000003668747

Haines, Claudia
Becoming a media mentor : a guide for working with children and families / Claudia Haines, Cen Campbell and the Association for Library Service to Children (ALSC) ; foreword by Chip Donohue. - Chicago : ALA, 2016. - XX, 154 p. ; 23 cm
ISBN 978-0-8389-1463-2
Gyermek- és ifjúsági olvasókHasználók képzéseInformációs műveltségMobilkommunikációMódszertani útmutató (forma)
Egyesült Államok
Tft.: Campbell, Cen
Tft.: Association for Library Service to Children
Mt.: Donohue, Chip (előszó)
http://link.oszk.hu/libriurl.php?LN=hu&DB=KSZK&SRY=an&SRE=000003660195

Herring, James E.
Improving students' web use and information literacy : a guide for teachers and teacher librarians / James E. Herring. - London : Facet Publishing, cop. 2011. - XV, 143 p. : ill. ; 23 cm
Bibliogr.: p. 135-139.
ISBN 978-1-85604-743-2
Didaktika -általános és középiskolaiHasználók képzése -iskolábanHonlapInformációs műveltségKönyvtárostanárMódszertani útmutató (forma)
http://link.oszk.hu/libriurl.php?LN=hu&DB=KSZK&SRY=an&SRE=000003678541

Information literacy and libraries in the age of fake news / ed. Denise E. Agosto. - Santa Barbara : Libraries Unlimited, cop.2018. - X, 184 p. : ill. ; 24 cm
Bibliogr. a fejezetek végén
ISBN 978-1-4408-6418-6
Használók képzéseInformációs műveltségInformációs társadalomInternetSzellemi szabadságTársadalmi követelmények
Mt.: Agosto, Denise E. (szerk.)
http://link.oszk.hu/libriurl.php?LN=hu&DB=KSZK&SRY=an&SRE=000003771128

McKeown, Anthony
Overcoming information poverty : investigating the role of public libraries in the twenty-first century / Anthony McKeown. - Oxford : Chandos, cop. 2016. - XVIII, 249 p. ; 23 cm. - (Chandos information professional series)
Bibliogr.: p. 231-242.
ISBN 978-0-08-101110-2
Felmérés (forma)Hátrányos társadalmi helyzetű olvasóInformációs műveltségKözművelődési könyvtárTársadalmi követelmények
Észak-Írország
http://link.oszk.hu/libriurl.php?LN=hu&DB=KSZK&SRY=an&SRE=000003663962

Mooradian, Norman A.
Ethics for records and information management / Norman A. Mooradian. - Chicago : ALA Neal-Schuman, 2018. - XXVI, 191 p. : ill. ; 26 cm
Bibliogr.: p. 181-183.
ISBN 978-0-8389-1639-1
AdatvédelemKönyvtárosetikaKönyvtárosi hivatásLevéltárSzakmai etika -rokon területenTársadalmi követelmények
http://link.oszk.hu/libriurl.php?LN=hu&DB=KSZK&SRY=an&SRE=000003771168

***

Carr, Nicholas (1959-)
Hogyan változtatja meg agyunkat az internet? : A sekélyesek kora / Nicholas Carr ; [ford. Németh Ádám]. - Budapest : HVG K., 2014. - 352 p. ; 21 cm
Bibliogr.: p. 287-291.
ISBN 978-963-304-201-4 fűzött : 3900,- Ft
Információs műveltségInformációs társadalomOlvasási szokásokOlvasáskutatásSzámítógép-hálózatWeb
Mt.: Németh Ádám (ford.)
http://link.oszk.hu/libriurl.php?LN=hu&DB=KSZK&SRY=an&SRE=000003575831

Hobbs, Renee
A médiaműveltség felfedezése / Renee Hobbs, David Cooper Moore ; [ford. Majkó Balázs]. - Budapest : Wolters Kluwer, 2015. - 257 p. ; 25 cm
Bibliogr. a jegyzetekben
ISBN 978-963-295-476-9 kötött
Használók képzése -iskolábanInformációs műveltségSzakirodalom -pedagógiai (forma)Tankönyv (forma)Tanterv, óratervTömegkommunikáció
Tft.: Moore, David Cooper
Mt.: Majkó Balázs (ford.)
http://link.oszk.hu/libriurl.php?LN=hu&DB=KSZK&SRY=an&SRE=000003602249

A könyvtárhasználat és az információkeresés fejlesztése / szerk. Béres Judit. - Budapest : FSZEK, 2019. - 358 p. : ill., főként színes ; 24 cm. - (Módszertani kötetek ; 4.)
Bibliogr. a fejezetek végén
ISBN 978-963-581-444-2
Használói szokásokHasználók képzéseInformációkeresésInformációs műveltségKönyvtárhasználatMarketingMódszertani útmutató (forma)
Mt.: Béres Judit (1976-)
http://link.oszk.hu/libriurl.php?LN=hu&DB=KSZK&SRY=an&SRE=000003771157

Médiatudatosság az oktatásban : konferenciakötet / [szerk. Nagy-Király Vivien] ; [rend., közread. az] Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. - Budapest : OFI, 2013. - 216 p. : ill., színes ; 23 cm
A konferenciát Budapesten, 2013. nov. 12-13-án rendezték. - Bibliogr. a jegyzetekben
ISBN 978-963-682-702-1 fűzött
Információs műveltségKonferenciai anyag -magyar (forma)Oktatásügy
Mt.: Nagy-Király Vivien (szerk.) Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (Budapest) (rend., közread.)
http://link.oszk.hu/libriurl.php?LN=hu&DB=KSZK&SRY=an&SRE=000003524119

 

 

TANULMÁNYOK, CIKKEK

Magyar nyelven feltárva (HUMANUS adatbázis):

Arnold, Ingrid
Was hilft gegen Fake News? : #Klartexte für aufmerksamen, unaufgeregten und kritischen Medienkonsum : ein Projekt der Goethe-Institute in Polen, Tschechien und Ungarn / Ingrid Arnold
In: BuB. – 71. (2019) 4., p. 210-211.
Címfordítás: Mit tehetünk az álhírek ellen? #Klartexte – a figyelmes, tárgyilagos és kritikus médiafogyasztásért: a Goethe Intézet lengyelországi, csehországi és magyarországi projektje
Online: https://b-u-b.de/wp-content/uploads/2019-04.pdf
Eötvös Loránd Tudományegyetem (Budapest). Bölcsészettudományi Kar. Könyvtár- és Információtudományi Intézet; Goethe-Institut (Budapest)
Együttműködés -nemzetközi; Használók képzése; Információs műveltség; Könyvtárosképző intézmény; Közművelődési könyvtár; Társadalmi követelmények; Továbbképzés; dezinformáció; fake news; kritikai szemlélet; Csehország; Lengyelország; Magyarország, Budapest

Auberry, Kendra
Increasing students’ ability to identify fake news through information literacy education and content management systems / Kendra Auberry. – Bibliogr.
In: The reference librarian. – 59. (2018) 4., p. 179-187.
Címfordítás: Hogyan fejlesszük az álhírek felismerésének képességét az információs műveltségi képzések segítségével?
Felsőoktatási könyvtár; Használók képzése -felsőoktatásban; Információs műveltség; Társadalmi követelmények; fake news; forráskritika; médiaműveltség; news literacy; Egyesült Államok
Magyar nyelvű referátum:
http://humanus.bibl.u-szeged.hu/human/cikk-mokka?marcid=human/cikk/595123

Baer, Andrea
It’s all relative? : Post-truth rhetoric, relativism, and teaching on “Authority as Constructed and Contextual” / Andrea Baer. – Bibliogr. jegyzetekben
In: College & research libraries news. – 79. (2018) 2., p. 72-97.
Címfordítás: Minden relatív? "Igazság utáni" retorika, relativizmus és a konstruált és kontextusfüggő hitelesség kérdése
Online: https://crln.acrl.org/index.php/crlnews/issue/view/1089/showToc
Információs műveltség; Használók képzése -felsőoktatásban; fake news; kritikai szemlélet; post-truth

Banks, Marcus
Our vocation is information : exploring the ways librarianship and journalism can work together / by Marcus Banks
In: American libraries. – 49. (2018) 6., p. 40-43.
Címfordítás: Hivatásunk az információ: könyvtárosok és újságírók együttműködése
Online: https://americanlibrariesmagazine.org/magazine/issues/june-2018/
Együttműködés -helyi; Információ; Információs műveltség; Kapcsolat intézményekkel; Könyvtárosi hivatás; Társadalmi követelmények; Egyesült Államok

Barbian, Jan-Pieter
Wahrheit oder Fake News? : Eine politische Herausforderung und ihre Konsequenzen für Bibliotheken / Jan-Pieter Barbian. – Bibliogr. – Res. angol és francia nyelven
In: BuB. – 71. (2019) 4., p. 190-194.
Címfordítás: Igazság vagy álhír? Egy politikai kihívás és következményei a könyvtárak számára
Online: https://b-u-b.de/wp-content/uploads/2019-04.pdf
Feladatkör; Használók képzése; Információs műveltség; Információs társadalom; Társadalmi követelmények; Továbbképzés; Tömegkommunikáció; fake news; közösségi média; kritikai szemlélet; post-truth; Egyesült Államok; Németország

Buschman, John
Good news, bad news, and fake news : going beyond political literacy to democracy and libraries / John Buschman. – Bibliogr.
In: Journal of documentation. – 75. (2019) 1., p. 213-228.
Címfordítás: Jó hírek, rossz hírek, álhírek: a politikai tudatosságtól a demokráciáig és a könyvtárakig
Online: https://www.emerald.com/insight/publication/issn/0022-0418/vol/75/iss/1
Használók képzése; Információ; Információs műveltség; Könyvtárügy; Társadalmi követelmények; fake news; Egyesült Államok

Eva, Nicole
Marketing libraries in an era of “fake news” / Nicole Eva and Erin Shea. – Bibliogr.
In: Reference & user services quarterly. – 57. (2018) 3., p. 168-171.
Címfordítás: A könyvtárak népszerűsítése az álhírek korában
Online: https://journals.ala.org/index.php/rusq/issue/view/676/showToc
Információs műveltség; Közérdekű tájékoztatás; Marketing; fake news; közösségi média

Fansa, Jonas
Journalismus in die Bibliothek : Allianzen für eine aufgeklärte Gesellschaft : Journalismus-Genossenschaft RiffReporter und ZLB profitieren von Kooperation / Jonas Fansa, Christian Schwägerl
In: BuB. – 71. (2019) 4., p. 208-209.
Címfordítás: Újságírás a könyvtárban: szövetségben egy felvilágosultabb társadalomért – a RiffReporter újságírói közösség és a Berlini Központi és Tartományi Könyvtár egyaránt profitál az együttműködésből
Online: https://b-u-b.de/wp-content/uploads/2019-04.pdf
Együttműködés -regionális; Használók képzése; Információs műveltség; Regionális könyvtár; Sajtó; Szakmai etika -rokon területen; Társadalmi követelmények; fake news; kritikai szemlélet; Németország, Berlin

Fontanin, Matilde
Con il pretesto delle false notizie : insegnare il pensiero critico nella scuola italiana a partire da Carol C. Kuhlthau / di Matilde Fontanin. – Bibliogr. – Res. angol nyelven
In: AIB studi. – 58. (2018) 2., p. 267-283.
Címfordítás: Az álhírek ürügyén, avagy a kritikai gondolkodás tanítása az olasz iskolákban Carol C. Kuhlthau nyomán
Online: http://aibstudi.aib.it/issue/view/829/showToc
Használók képzése -iskolában; Információs műveltség; Iskolai könyvtár; Középiskolás; Online információkeresés; fake news; kritikai szemlélet; közösségi média; Olaszország

Gibson, Craig
Habits of mind in an uncertain information world / Craig Gibson and Trudi E. Jacobson. – Bibliogr.
In: Reference & user services quarterly. – 57. (2018) 3., p. 183-192.
Címfordítás: Intellektuális beállítódások egy bizonytalan információs világban
Online: https://journals.ala.org/index.php/rusq/issue/view/676/showToc
Felsőoktatási könyvtár; Használók képzése -felsőoktatásban; Információs műveltség; Információs társadalom; kritikai szemlélet
Magyar nyelvű referátum:
http://humanus.bibl.u-szeged.hu/human/cikk-mokka?marcid=human/cikk/569208

Grønnestad, Kjetil S.
Kulturelt ekkokammer eller demokratisk bastion? / Kjetil S. Grønnestad
In: Bok og bibliotek. – 86. (2019) 1., p. 71-74.
Címfordítás: Kulturális visszhangkamrák vagy a demokrácia bástyái?
Online: https://www.bokogbibliotek.no/images/stories/pdf_2019/BokogBibliotek-nr1-2019_web_liten.pdf
Feladatkör; Információs társadalom; Iskolai könyvtár; Közművelődési könyvtár; Rendezvény; Szolgáltatások; Társadalmi követelmények; Tudományos és szakkönyvtárak; demokratikus közélet; Norvégia
Magyar nyelvű referátum:
http://humanus.bibl.u-szeged.hu/human/cikk-mokka?marcid=human/cikk/602173

Guarda, Rebeka F.
Disinformation, dystopia and post-reality in social media : a semiotic-cognitive perspective / Rebeka F. Guarda, Marcia P. Ohlson and Anderson V. Romanini. – Bibliogr.
In: Education for information. – 34. (2018) 3., p. 185-197.
Címfordítás: Dezinformáció, disztópia és igazság utániság a közösségi médiában egy szemiotikai-kognitív perspektívából
Peirce, Charles Sanders (1839-1914)
Használói szokások; Információ; Információs műveltség; Információs társadalom; Kommunikáció; Web; Big Data; fake news; kognítív pszichológia; közösségi média; post-truth

Ireland, Sonnet
Fake news alerts : teaching news literacy skills in a meme world / Sonnet Ireland. – Bibliogr.
In: The reference librarian. – 59. (2018) 3., p. 122-128.
Címfordítás: Vigyázat, álhírek! A médiaműveltség oktatása a mémek világában
Didaktika -felsőoktatási; Felsőoktatási könyvtár; Használók képzése -felsőoktatásban; Információs műveltség; Web; fake news; közösségi média; news literacy; médiaműveltség; Egyesült Államok

Le Crosnier, Hervé
De l’information à l’influence / Hervé Le Crosnier. – Bibliogr. – Res. angol nyelven
In: Documentation et bibliothèques. – 64. (2018) 4., p. 19-25.
Címfordítás: Az információtól a befolyásolásig
Online: https://doi.org/10.7202/1061789ar
Adatfeldolgozás; Adatvédelem; Hozzáférhetőség; Információs társadalom; Jogszabály -más területről; Kutatás információellátása; Társadalmi követelmények; Web; fake news; privacy; személyes adat; Web 2.0

Loos, Eugène
“Save the Pacific Northwest tree octopus” : a hoax revisited : or: How vulnerable are school children to fake news? / Eugène Loos, Loredana Ivan, Donald Leu. – Bibliogr.
In: Information and learning science. – 119. (2018) 9/10., p. 514-528.
Címfordítás: „Mentsük meg az északnyugat-amerikai fakúszó polipot!” Egy hoax újjáéledése, avagy mennyire sebezhetőek az iskolás gyerekek az álhírekkel szemben?
Online: https://www.emeraldinsight.com/toc/ils/119/9%2F10
Általános iskolás; Használók képzése -iskolában; Információs műveltség; Iskolai könyvtár; Online információkeresés; fake news; Hollandia; Egyesült Államok
Magyar nyelvű autoreferátum:
http://humanus.bibl.u-szeged.hu/human/cikk-mokka?marcid=human/cikk/588513

Lor, Peter Johan
Democracy, information, and libraries in a time of post-truth discourse / Peter Johan Lor. – Bibliogr.
In: Library management. – 39. (2018) 5., p. 307-321.
Címfordítás: Demokrácia, információ és könyvtárak az igazság utániság diskurzusában
Online: https://www.emeraldinsight.com/toc/lm/39/5
Információ; Információs műveltség; Információs társadalom; Könyvtárügy; Nemzetközi helyzetkép; Társadalmi követelmények; fake news; közösségi média; post-truth

Neely-Sardon, Angeleen
Focus on the facts : a news and information literacy instructional program / Angeleen Neely-Sardon and Mia Tignor. – Bibliogr.
In: The reference librarian. – 59. (2018) 3., p. 108-121.
Címfordítás: Középpontban a tények: egy, a hírek értelmezésével kapcsolatos információs műveltségi program kidolgozása
Didaktika -felsőoktatási; Felsőoktatási könyvtár; Használók képzése -felsőoktatásban; Információs műveltség; Web; fake news; forráskritika; news literacy; médiaműveltség; Egyesült Államok

Palmström, Johanna
Sökkritik saknas / Johanna Palmström
In: Biblioteksbladet. – 103. (2018) 7., p. 38-39.
Címfordítás: Forráskritika kerestetik az információkeresés során
Online: http://biblioteksbladet.se/wp-content/uploads/2018/10/1807bbl.pdf
Általános iskolai könyvtár; Felmérés; Gyermek- és ifjúsági olvasók; Használói szokások; Használók képzése -iskolában; Online információkeresés; kritikai szemlélet; Svédország
Magyar nyelvű referátum:
http://humanus.bibl.u-szeged.hu/human/cikk-mokka?marcid=human/cikk/584673

Papadopoulou, Olga
A corpus of debunked and verified user-generated videos / Olga Papadopoulou [et al.]. – Bibliogr.
In: Online information review. – 43. (2019) 1., p. 72-88.
Címfordítás: Cáfolt és verifikált használói videók korpusza
Online: https://www.emerald.com/insight/publication/issn/1468-4527/vol/43/iss/1
Film; Használó; Információs társadalom; Kommunikáció; Sajtó; Társadalmi követelmények; fake news; közösségi média

Reckling-Freitag, Kathrin
Auf der Jagd nach Falschmeldungen : Jugendliche als FakeHunter in Bibliotheken unterwegs / Kathrin Reckling-Freitag
In: BuB. – 71. (2019) 4., p. 195-199.
Címfordítás: Álhírvadászat: tizenévesek bevonása a FakeHunter játékba a könyvtárakban
Online: https://b-u-b.de/wp-content/uploads/2019-04.pdf
Használók képzése; Ifjúsági olvasó; Információs műveltség; Iskolai és gyermekkönyvtárak; Internet; Játék; Társadalmi követelmények; fake news; közösségi média; kritikai szemlélet; Németország

Ridi, Riccardo
Livelli di verità : post-verità, fake news e neutralità intellettuale in biblioteca / di Riccardo Ridi. – Bibliogr. – Res. angol nyelven
In: AIB studi. – 58. (2018) 3., p. 455-477.
Címfordítás: Az igazság szintjei: igazság utániság, álhírek és szellemi semlegesség a könyvtárakban
Online: https://aibstudi.aib.it/issue/view/830/showToc
Cenzúra; Információ; Információs műveltség; Információs társadalom; Könyvtárosetika; Szellemi szabadság; Tájékoztatás szabadsága; Web; fake news; közösségi média; kritikai szemlélet; post-truth

Rochlin, Nick
Fake news : belief in post-truth / Nick Rochlin. – Bibliogr.
In: Library hi tech. – 35. (2017) 3., p. 386-392.
Címfordítás: Álhírek: hit, tények és az igazság utáni korszak
Online: http://www.emeraldinsight.com/toc/lht/35/3
Információ; Információáramlás; Információs műveltség; Információs társadalom; fake news; közösségi média; post-truth
Magyar nyelvű referátum:
http://humanus.bibl.u-szeged.hu/human/cikk-mokka?marcid=human/cikk/555154

Roncaglia, Gino
Fake news : bibliotecario neutrale o bibliotecario attivo? / di Gino Roncaglia. – Bibliogr. – Res. angol nyelven
In: AIB studi. – 58. (2018) 1., p. 83-93.
Címfordítás: Álhírek: semleges vagy aktív legyen-e a könyvtáros?
Online: http://aibstudi.aib.it/issue/view/828/showToc
Információs műveltség; Könyvtárosetika; Könyvtárosi hivatás; Közérdekű tájékoztatás; Közművelődési könyvtár; Társadalmi követelmények; fake news

Rose-Wiles, Lisa
Reflections on fake news, librarians, and undergraduate research / Lisa Rose-Wiles. – Bibliogr.
In: Reference & user services quarterly. – 57. (2018) 3., p. 200-204.
Címfordítás: Gondolatok az álhírekről, a könyvtárosokról és a tanulmányaikhoz kutatásokat folytató egyetemistákról
Online: https://journals.ala.org/index.php/rusq/issue/view/676/showToc
Felsőoktatási könyvtár; Használók képzése -felsőoktatásban; Hozzáférhetőség; Információs műveltség; Tudományos kutatás; fake news; kritikai szemlélet

Sauvé, Mathieu-Robert
Être (bien) informé, c’est être libre! / Mathieu-Robert Sauvé. – Bibliogr. – Res. angol nyelven
In: Documentation et bibliothèques. – 64. (2018) 4., p. 12-18.
Címfordítás: (Jól) informáltnak lenni, azaz: szabadnak lenni
Online: https://doi.org/10.7202/1061788ar
Használók képzése; Információs műveltség; Információs társadalom; Online információkeresés; Társadalmi követelmények; dezinformáció; fake news; kritikai szemlélet; Wikipédia

Schwägerl, Christian
Die Krisenjahre des Journalismus : Fake-News-Vorwürfe und Lügenpresse-Rufe: Journalismus-Genossenschaft will das Vertrauen in den Qualitätsjournalismus wieder stärken mit gründlicher Recherche, der Hinwendung zum Leser – und Kooperationen mit Bibliotheken / Christian Schwägerl. – Res. angol és francia nyelven
In: BuB. – 71. (2019) 4., p. 200-204.
Címfordítás: Az újságírás kríziséve: fake news-vádak és a hazugságsajtó lavinája – egy újságírói közösség alapos kutatással, az olvasó felé fordulással és a könyvtárakkal való együttműködéssel kívánja újból megerősíti a minőségi újságírásba vetett bizalmat
Online: https://b-u-b.de/wp-content/uploads/2019-04.pdf
Együttműködés -szakterületi; Használók képzése; Információs műveltség; Internet; Sajtó; Szakmai etika -rokon területen; Tájékoztatás szabadsága; Társadalmi követelmények; fake news; közösségi média; kritikai szemlélet; Németország

Søe, Sille Obelitz
Algorithmic detection of misinformation and disinformation : Gricean perspectives / Sille Obelitz Søe. – Bibliogr.
In: Journal of documentation. – 74. (2018) 2., p. 309-332.
Címfordítás: A dezinformáció és a hamis információ automatikus kiszűrése algoritmusok segítségével: grice-i perspektívák
Online: https://www.emeraldinsight.com/toc/jd/74/2
Grice, Herbert Paul (1913-1988)
Információ; Információáramlás; Információs műveltség; Információs társadalom; Szoftver; dezinformáció; közösségi média; szemantikaelmélet

Squibb, Sara Davidson
Be aware : elevate your news evaluation : emphasizing media literacy, one library’s initiative / Sara Davidson Squibb. – Bibliogr. jegyzetekben
In: College & research libraries news. – 78. (2017) 10., p. 541-545.
Címfordítás: Cselekedj tudatosan: értékeld a híreket!
Online: https://crln.acrl.org/index.php/crlnews/issue/view/1084/showToc
Egyetemi könyvtár; Használók képzése -felsőoktatásban; Információs műveltség; Marketing; Rendezvény
Magyar nyelvű referátum:
http://humanus.bibl.u-szeged.hu/human/cikk-mokka?marcid=human/cikk/566160

Wade, Steven
Stop! Don’t share that story! : Designing a pop-up undergraduate workshop on fake news / Steven Wade and Julie Hornick. – Bibliogr.
In: The reference librarian. – 59. (2018) 4., p. 188-194.
Címfordítás: Állj! Nehogy megoszd! Egy álhírekről szóló alkalmi workshop tervezése az alsóbbéves hallgatók számára
Felsőoktatási könyvtár; Használók képzése -felsőoktatásban; Információs műveltség; Oktatás információellátása; Társadalmi követelmények; Tervezés; fake news; médiaműveltség; news literacy; Egyesült Államok

Wonneberg, Brigitte
Informationskompetenz vs. Fake News : die Schülerseminare in der Herzog August Bibliothek Wolfenbüttel / Brigitte Wonneberg. – Bibliogr.
In: BuB. – 71. (2019) 4., p. 205-207.
Címfordítás: Információs kompetencia versus álhírek: iskolai szemináriumok a wolfenbütteli Herzog August Könyvtárban
Online: https://b-u-b.de/wp-content/uploads/2019-04.pdf
Herzog August Bibliothek (Wolfenbüttel)
Általános tudományos könyvtár; Együttműködés -helyi; Használók képzése; Információs műveltség; Középiskolás; Internet; Online információkeresés; Társadalmi követelmények; fake news; kritikai szemlélet; Németország

***

Aczél Petra (1971-)
Az álhír. Kommentár a jelenség értelmezéséhez / Aczél Petra. – Bibliogr.: p. 23-25.
In: Századvég. – (2017) 2., Álhírek, p. 5-25.
Online: https://szazadveg.hu/uploads/media/59888870e25b0/szazadveg-84-alhirek-201708.pdf

Dancs Szabolcs
Adat- és tudásmenedzsment a posztigazság korában : mozaikok az INFINT Information Interactions 2018 nemzetközi konferenciáról / Dancs Szabolcs, Koltay Tibor, Németh Márton. – Bibliogr. jegyzetekben
In: Könyv, könyvtár, könyvtáros. – 27. (2018) 11., p. 39-43.
Online: http://ki2.oszk.hu/3k/2018/12/adat-es-tudasmenedzsment-a-posztigazsag-koraban/
INFINT Information Interactions. Nemzetközi konferencia (2018) (Bratislava)
Gépi feldolgozás könyvtárban -általában; Konferencia -nemzetközi; Munkaszervezés; Tudományszervezés; Szlovákia, Bratislava

Koltay Tibor (1955-)
A posztigazság és a médiatudatosság : adalékok a témakör megközelítéséhez / Koltay Tibor. – Bibliogr.: p. 67-69.
In: Generációs kérdések a kommunikációs készségfejlesztésben / szerk. Hulyák-Tomesz Tímea. – Budapest : Hungarovox, 2019, p. 60-69.

Koltay Tibor (1955-)
A posztigazság kora és a könyvtárak / Koltay Tibor. – Res. angol nyelven
In: Könyv és nevelés. – 20. (2018) 4., p. 48-61. : ill., hátsó borítón 1 ábra
Online: http://epa.oszk.hu/03300/03300/00016/pdf/EPA03300_konyv_es_neveles_2018_4_048-061.pdf
Használói szokások; Információáramlás; Internet; Információs műveltség; Nyelvészeti kérdések; Magyarország, Budapest; tévinformáció; dezinformáció; közösségi média

Szitás Péter
Paradigmaváltás a tömegmédia manipulációban : a post-truth korszak eszközei és stratégiái / Szitás Péter. – Bibliogr.: p. 271-275.
In: Tanulmányok a társadalomról IV. : a Szegedi Tudományegyetem JGYPK ATIKI Alkalmazott Társadalomtudományok Tanszék, ETSZK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék, és a BTK Szociológia Tanszék tudományos diákköri munkái / [kiad. a Szegedi Tudományegyetem Polgáraiért Alapítvány]. – Szeged : SZTE Polgáraiért Alapítvány, 2019, p. 249-275.

Timár Borbála (1977-)
A médiapedagógia módszertana - kritikai gondolkodás fejlesztése és az álhírek / Timár Borbála. – Bibliogr.: p. 127-128.
In: Generációs kérdések a kommunikációs készségfejlesztésben / szerk. Hulyák-Tomesz Tímea. – Budapest : Hungarovox, 2019, p. 116-128.

 

 Teljes szövegű eléréssel (ProQuest és EBSCO adatbázisok):

Affelt, A. (2019). Can blockchain combat fake news? EContent, 42(2), 27. Retrieved from https://search.proquest.com/docview/2213034738?accountid=27464

Affelt, A. (2019). Creating a Playbook to Combat FAKE NEWS. Online Searcher, 43(4), 10–17. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=lxh&AN=137512882&lang=hu&site=ehost-live

Anderson, R. (2017). Fake news and alternative facts: Five challenges for academic libraries. Insights, 30(2), 4-9. Retrieved from https://search.proquest.com/docview/1943517369?accountid=27464

Banks, M. (2017). Fighting Fake News. American Libraries, 48(3/4), 18–21. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=asn&AN=121535269&lang=hu&site=ehost-live

Batchelor, O. (2017). Getting out the truth: The role of libraries in the fight against fake news. Reference Services Review, 45(2), 143-148. doi: http://dx.doi.org/10.1108/RSR-03-2017-0006

Burkhardt, J. M. (2017). Combating Fake News in the Digital Age. Library Technology Reports, 53(8), 1–33. https://doi.org/10.5860/ltr.53n8

Burkhardt, J. M. (2018). Social Media Bots: How they spread misinformation. American Libraries, 49(3/4), 47. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=asn&AN=128259059&lang=hu&site=ehost-live

Cilella, J. (2019). Check Your Facts: Libraries use tech tools to fight fake news. American Libraries, 50(11/12), 36–37. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=asn&AN=139533152&lang=hu&site=ehost-live

Commisso, C. (2017). The Post-Truth Archive: Considerations for Archiving Context in Fake News Repositories. Preservation, Digital Technology & Culture, 46(3), 99–102. https://doi.org/10.1515/pdtc-2017-0010

Eberhart, G. M. (2019). Media Literacy in an Age of Fake News: Prepare your users for the pitfalls of misinformation. American Libraries, 50(11/12), 38–41. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=asn&AN=139533153&lang=hu&site=ehost-live

El Rayess, M., Chebl, C., Mhanna, J., & Hage, R. (2018). Fake news judgement: The case of undergraduate students at Notre Dame University-Louaize, Lebanon. Reference Services Review, 46(1), 146-149. doi: http://dx.doi.org/10.1108/RSR-07-2017-0027

Ermert, A., & Hagedorn-Saupe, M. (2018, ‘Fake news’ und die ganze bandbreite des informationsfeldes. Information Wissenschaft & Praxis, 69, 296-298. Retrieved from https://search.proquest.com/docview/2167966880?accountid=27464

Eva, N., & Shea, E. (2018). Marketing Libraries in an Era of “Fake News.” Reference & User Services Quarterly, 57(3), 168–171. https://doi.org/10.5860/rusq.57.3.6599

Farkas, M. (2018). Beyond Fake News: Determining what sources to trust. American Libraries, 49(6), 78. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=asn&AN=129980389&lang=hu&site=ehost-live

Farmer, L. (2018). Fake news is now ubiquitous. The Catholic Library World, 89(2), 96. Retrieved from https://search.proquest.com/docview/2163330880?accountid=27464

Fernandez, P. (2017). The technology behind fake news. Library Hi Tech News, 34(7), 1-5. doi: http://dx.doi.org/10.1108/LHTN-07-2017-0054

Finley, W., McGowan, B., & Kluever, J. (2017). Fake news: An opportunity for real librarianship. The Illinois Library Association Reporter, 35(3), 8-11. Retrieved from https://search.proquest.com/docview/1915305587?accountid=27464

Fluetsch, C. (2017). Critical Thinking in the Library: Not an Illusion. CSLA Journal, 41(1), 7–10. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=lxh&AN=123969044&lang=hu&site=ehost-live

Gervasio, D. (2019). Apps, AI, and automated fake news detection. Information Outlook (Online), 23(2), 9-12. Retrieved from https://search.proquest.com/docview/2275884446?accountid=27464

Harvey, K. (2019). Strengthening news media literacy in libraries. The Illinois Library Association Reporter, 37(5), 10-13. Retrieved from https://search.proquest.com/docview/2305515797?accountid=27464

Herther, N. K. (2018). Information professionals in an era of disruption: What next? Online Searcher, 42(2), 30-37. Retrieved from https://search.proquest.com/docview/2272722791?accountid=27464

Ireland, S. (2017). For Your Information: Using Information Literacy in Public Libraries. Reference & User Services Quarterly, 57(1), 12–16. https://doi.org/10.5860/rusq.57.1.6436

Jacobson, L. (2017). The Smell Test. (Cover story). School Library Journal, 63(1), 24–28. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=asn&AN=120477406&lang=hu&site=ehost-live

Johnson, M. (2018). Fighting “Fake News”: How We Overhauled Our Website Evaluation Lessons. Knowledge Quest, 47(1), 32–36. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=lxh&AN=131625595&lang=hu&site=ehost-live

Keiser, B. E. (2019). The truth, the whole truth, and nothing but the truth in a post-truth world. Online Searcher, 43(5), 26-33. Retrieved from https://search.proquest.com/docview/2297099132?accountid=27464

Kompella, K. (2019). AI: The good news and the fake news. EContent, 42(4), 30. Retrieved from https://search.proquest.com/docview/2308831211?accountid=27464

Lamphere, C. (2018). Does New Media Generation Technology Pose an Existential Threat to Factual Information? Online Searcher, 42(1), 27–30. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=lxh&AN=127421720&lang=hu&site=ehost-live

Little, H. B. (2018). Media Literacy: A Moving Target. Knowledge Quest, 47(1), 16–23. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=asn&AN=131625593&lang=hu&site=ehost-live

Loertscher, D. V. (2017, 04). Fake news, a rant, and new standards. Teacher Librarian, 44, 44-45,63. Retrieved from https://search.proquest.com/docview/1888879449?accountid=27464

Lor, P. J. (2018). Democracy, information, and libraries in a time of post-truth discourse. Library Management, 39(5), 307-321. doi: http://dx.doi.org/10.1108/LM-06-2017-0061

Matteson, A. (2017). Check Your News-Literacy Bias. School Library Journal, 63(4), 20. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=asn&AN=122345153&lang=hu&site=ehost-live

McDermott, I. E. (2017). The Fire Hose of Falsehood. Online Searcher, 41(2), 27–29. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=lxh&AN=122041471&lang=hu&site=ehost-live

Negi, U. (2018). Fake news and information literacy: A case study of doon university, dehradun. International Research : Journal of Library and Information Science, 8(2) Retrieved from https://search.proquest.com/docview/2133903413?accountid=27464

Osborne, C. L. (2018). Programming to promote information literacy in the era of fake news. International Journal of Legal Information, 46(2), 101-109. doi: http://dx.doi.org/10.1017/jli.2018.21

Putnam, L. L. (2019). Beyond Fake News: Words matter when we talk about the nature and impact of misinformation. American Libraries, 50(11/12), 59. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=asn&AN=139533161&lang=hu&site=ehost-live

Rochlin, N. (2017). Fake news: Belief in post-truth. Library Hi Tech, 35(3), 386-392. doi: http://dx.doi.org/10.1108/LHT-03-2017-0062

Rose-Wiles, L. (2018). Reflections on Fake News, Librarians, and Undergraduate Research. Reference & User Services Quarterly, 57(3), 200–204. https://doi.org/10.5860/rusq.57.3.6606

Shores, M. (2018). Collection Development in an Era of “Fake News.” Reference & User Services Quarterly, 57(3), 176–177. https://doi.org/10.5860/rusq.57.3.6601

Snelling, J. (2019). What’s Wrong with This Picture? School Library Journal, 65(1), 18–20. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=asn&AN=134419549&lang=hu&site=ehost-live

Spratt, H. E., & Agosto, D. E. (2017). Fighting Fake News: Because We All Deserve the Truth: Programming ideas for teaching teens media literacy. Young Adult Library Services, 15(4), 17–21. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=asn&AN=124230725&lang=hu&site=ehost-live

Sullivan, M. C. (2019). Libraries and fake news: What's the problem? what's the plan? Communications in Information Literacy, 13(1), 91-113,91A. doi: http://dx.doi.org/10.15760/comminfolit.2019.13.1.7

Watson, C. A. (2018). Information literacy in a Fake/False news world: An overview of the characteristics of fake news and its historical development. International Journal of Legal Information, 46(2), 93-96. doi: http://dx.doi.org/10.1017/jli.2018.25

 

A bibliográfia az alábbi linken letölthető: http://www.ki.oszk.hu/dokumentumtar/valogatott-bibliografia-k2-huzzuk-be...

Összeállította: Bódog András és Szabó Piroska

Share

 

Kapcsolat

Cím: 1016 Budapest, Szent György tér 4-6. (Budavári Palota F épület)
Postacím: OSZK KI KSZK, 1827 Budapest

Tel: +36 1 224-3725

Corporate Site - This is a contributing Drupal Theme
Design by WeebPal.