A wellingtoni Te Awe könyvtár csapata egy alternatív módszert próbál ki a polcokon található māori irodalom rendszerezésére és osztályozására, és több olvasót hoz kapcsolatba e kultúra nagy íróival és nagyszerű műveivel.
Bridget Jennings, a Wellington Városi Könyvtárak vezető katalogizálási szakértője számára a könyvek rendszerezése nagy jelentőséggel bír. A rendszerezés az első pont, ahol kapcsolatba kerülünk a könyvtárral, és a könyvek csoportosítása és elhelyezése táplálja mind a gyakorlati felfedezésünket, mind a pszichológiai reakciónkat a forrásokra, amelyekkel találkozunk. Ezért fontos, hogy olyan rendszert használjunk, amelyet a könyvek kategorizálására terveztek.
A wellingtoni katalogizálás felülvizsgálata során Bridgetet aggasztotta, hogy a meglévő rendszer nem szolgálja ki a māori hagyományból származó műveket, ezért csapatával együtt egy alternatív módszer kidolgozásán kezdett el gondolkodni. A Te Ao Māori osztályozási rendszer alapján kezdték el a csoportosítások tervezését. Ez a rendszer a māori atua (māori istenek, erők és lények), valamint az egyes atuakhoz kapcsolódó tudás, tevékenység és gondolkodás szakaszait tükrözi.
Nem egyedül építették ki ezt a rendszert, és nem is ők voltak az elsők, akik ezt fontolgatták. A māoriak generációkon át használták a konkrét atua tartományokat a tudás osztályozására, és ezek a bölcsességi struktúrák nagy hatással vannak a māori világképre.
A Ngā Upoko Tukutuku projektet ugyanezen célok elérésére tervezték. Bridget és csapata erre az eszközre támaszkodott, amikor a Te Awéban felépítették a rendszerüket. Együtt dolgoztak a māori könyvtárosokkal és a māori nép kultúr- és irodalomtörténetének szakértőivel is. Ez a közös munka eredményezte a Te Awéban a māori könyvek új rendezési módszerét, amely a műveket az atua és a hozzájuk kapcsolódó tudásrendszerek köré csoportosítja.
Māori hagyományos tudás, irodalom és kultúra
A Rongomatāne a mezőgazdasággal és a termesztett élelmiszerekkel kapcsolatos. Ezért minden olyan könyv, amely a növénytermesztéssel, a kertek gondozásával vagy a konyhaművészettel foglalkozik, ebben a szekcióban található. Mivel a Rongomatāne a béke atuája is, az ezzel kapcsolatos könyveket is a könyvtárnak ebben a részében rendezik el.
A Dewey-féle decimális rendszer szerint a fafaragásról és a folyórendszerekről szóló könyvek nem kerülnének egy helyre, ahogyan a konfliktuskezelésről és a kertészkedésről szóló könyvek sem.
Az e témák közötti évszázados összefüggések – amelyek a māori mātauranga, vagyis a tudás lényegéhez tartoznak – más rendszerekben megbomlanak és elvesznek. Egy olyan rendszerrel, amely szorosabban kapcsolódik e tudás gyökeréhez, ezek a mély kulturális összefüggések megmaradnak az új generációk számára.
A kidolgozás alatt lévő rendszer további forrást tartogat a látogatók, könyvtárhasználók számára. A māori kultúrában jártasaknak minden bizonnyal könnyebb lesz végigjárni a különböző részeket. Az ilyen háttérrel nem rendelkezők számára azonban az osztályozás lehetőséget nyújt arra, hogy megismerkedjenek azokkal a kulturális kapcsolatokkal és összefüggésekkel, amelyek generációk óta alakítják a māori megértést és identitást.
Bridget fontos gondolatokat fogalmazott meg az osztályozás és a könyvtárak egészének természetéről. A könyvtárak és az osztályozási rendszerek célja, hogy támogassák mind az olvasót, mind a műveket, amelyekkel foglalkozni kívánnak, és így mind a könyvtárnak, mind az osztályozási rendszernek tükröznie kell a benne található tudást.
„Világszerte rengeteg ember van, aki a saját igényeinek megfelelő osztályozási rendszereket hoz létre, különösen az őslakos közösségekben. Azt szeretnénk, ha az emberek valóban hasznosnak és relevánsnak találnák. Ez a legfontosabb. Ez nem rólam, a katalóguskészítőről szól. A katalóguskészítők csak azt akarják, hogy az emberek megtalálják, amit keresnek.”
Bár a projekt még csak a kísérleti fázisban van, remélhetőleg Wellington-szerte átveszik.
A kép forrása a cikk.