Globális felmérés az akadémiai, köz- és nemzeti könyvtárak körében arról, hogy a mesterséges intelligencia és más új prioritások hogyan alakítják a könyvtárak jövőjét
A generatív mesterséges intelligencia (MI) eszközök megváltoztatják az oktatás és a kutatás világát, növelik a hatékonyságot és a pontosságot, és több időt szabadítanak fel stratégiai és kreatív feladatokra. Ugyanakkor új kihívásokat is jelentenek – a bizalom és az integritás kérdéseitől kezdve a készségekkel, az etikával és a kormányzással kapcsolatos aggályokig.
Ahhoz, hogy ebben a folyamatosan változó környezetben hatékonyan tudjanak működni, sok könyvtár nyitott az innovációra, és olyan új eszközöket és megközelítéseket alkalmaz, amelyek támogatják a közösségük igényeit. Ugyanakkor, amint azt a
2024-es Pulse of the Library jelentés is megállapította, a könyvtári közösségben továbbra is vannak bizalmi és tudásbeli hiányosságok, és sokan még mindig aggódnak a kimeneti minőség és az akadémiai integritás miatt.
A Clarivate 2025-ös globális könyvtári felmérése újra felveti az MI akadémiai bevezetésének alapvető kérdéseit. Emellett feltárja a nyílt tudomány tágabb kereteit, a könyvtárak változó küldetését, valamint a szélesebb geopolitikai és gazdasági nyomások hatását.
Összefoglaló
A 2025-ös Pulse of the Library jelentés több mint 2000 könyvtáros véleményét tartalmazza 109 országból/régióból, akik akadémiai, köz- és nemzeti könyvtárakat képviselnek. Az első, 2024-es jelentésre építve bemutatja, hogyan alkalmazkodnak a könyvtárak a gyors változásokhoz, különös tekintettel az MI-re, a nyílt tudományra és a változó küldetésprioritásokra.
Mi változott 2025-ben?
- Az MI alkalmazásának átgondolt és folyamatos növekedése
2025-ben több könyvtár (67%) vizsgálja vagy alkalmazza a mesterséges intelligenciát (szemben a 2024-es 63%-kal). A többség a legkorábbi értékelési szakaszban van (35%).
Az MI-t bevezető könyvtárosok optimistábbak, és ez az optimizmus a bevezetés szakaszával együtt növekszik, így a bevezetés későbbi szakaszaiban lévők lényegesen nagyobb valószínűséggel mutatnak nagyobb optimizmust az AI előnyeit illetően.
- A továbbképzés, a nagyobb bizalom az MI iránt és a megvalósítás közötti kapcsolat
A könyvtárosok 56%-a elismeri, hogy az MI használata jelentős továbbképzést vagy átképzést igényel.
52% az MI etikus használatát nevezte meg az MI-ismeretek elsajátításának legfontosabb prioritásaként.
Az MI-ismeretekre való nagyobb intézményi összpontosítás összefüggésbe hozható a könyvtárosok nagyobb bizalmával az MI használata és megértése iránt.
A formális képzések vagy bevezető programok eredményezik a legnagyobb bizalmat.
- A szerepek közötti észlelési különbségek és az átgondolt változáskezelés szükségessége
A vezető és a beosztott szerepek között észlelési különbségek és prioritáseltérések vannak.
A könyvtárakban vezető szerepet betöltők nagyobb valószínűséggel tartják a könyvtárak hatékonyságát az MI-technológiák elsődleges céljának, különösen a könyvtárosokhoz képest.
A vezető könyvtárosok 43%-a 4-es vagy 5-ös szintre értékelte az MI-terminológiával kapcsolatos bizalmát, míg a beosztott könyvtárosoknál ez az arány 36% volt.
- Az alkalmazás üteme és a bizalom regionális szinten változik
Ázsia és Európa hivatalos képességfejlesztéssel támogatja az MI-t. Bizonyítékok arra is utalnak, hogy a kínai könyvtárakban fejlettebb MI-alkalmazások vannak folyamatban (a válaszadók 65%-a legalább a korai alkalmazási szakaszban van); ez azonban kis mintán alapul.
Az Egyesült Államok elmarad a bevezetés és a bizalom tekintetében, és a legkevésbé optimista az MI potenciális előnyeit illetően az amerikai könyvtárakban (7% optimista, szemben Ázsia, Kína és a világ többi részének 27–31%-ával).
- Az MI kihívásainak és kockázatainak jobb megértése
62% a költségvetési korlátokat, 57% pedig a magánélet védelmét és a biztonságot jelölte meg legfőbb aggályaként, amelyek 2024-ben a szakértelem hiányát váltották fel az első helyen.
- A költségvetési korlát továbbra is kulcsfontosságú kérdés a könyvtárak jövője szempontjából
A költségvetési korlátok továbbra is a legnagyobb kihívást jelentik a könyvtárak számára minden régióban (47%).
- A nyílt hozzáférés és a nyílt oktatási források értéke
A nyílt hozzáférés (OA) és a nyílt oktatási források (OER) várhatóan egyre nagyobb jelentőségre tesznek szert.
A 2025. évi Pulse of the Library jelentés további fontos megállapításai és a teljes, angol nyelvű jelentés a következő linken keresztül érhető el:
Pulse of the Library | Clarivate
A kép forrása a jelentés borítóképe.