A generatív mesterséges intelligencia (MI) jelentős előrelépés a mesterséges intelligencia fejlődésében, hiszen már nemcsak mintákat azonosít, hanem új tartalmakat vagy új adatokat is képes generálni. Az OpenAI ChatGPT 2022-es bemutatása vízválasztó pillanat volt, mivel felhasználóbarát felületével és kontextustudatos társalgási képességeivel tömegeknek tette elérhetővé a generatív mesterséges intelligenciát.
Könyvtári környezetben a mesterséges intelligencia már most is segíti az olyan feladatokat, mint a források felkutatása, a metaadatok kezelése és a személyre szabott tanulás támogatása. Az emberek és a mesterséges intelligencia közötti partnerség növeli a termelékenységet, javítja a döntéshozatalt, és ösztönzi az innovációt.
Egyre nagyobb az optimizmus a mesterséges intelligencia oktatásban rejlő lehetőségeivel kapcsolatban a plágiummal és az MI felszínes tanulásával kapcsolatos aggodalmak ellenére. A felsőoktatási intézmények gyorsan alkalmazkodnak a kihívásokhoz, és a felelős használat előmozdításához beépítik a tantervekbe a mesterséges intelligencia ismeretét. Az MI-t adaptív tanulási technológiák, személyre szabott oktatási tapasztalatok és automatizált osztályozás céljából használják, támogatva ezzel a folyamatos tanulást és javítva az információértékelési készségeket.
Az MI átalakítja a keresési és felfedezési folyamatokat, lehetővé téve a felhasználóknak, hogy természetes nyelvi lekérdezéseket hajtsanak végre, és kontextuálisan releváns válaszokat kapjanak. Már elérhetők olyan eszközök, amelyek javítják a kutatási élményt azáltal, hogy hivatkozásokkal és a teljes szövegű forrásokra mutató közvetlen hivatkozásokkal gazdagított, narrált válaszokat adnak, jelentősen növelve a felhasználói elégedettséget és elkötelezettséget.
A mesterséges intelligencia fejlődése a metaadatok automatizálása terén figyelemre méltó: gazdag, strukturált metaadatokat generál, és azonosítja a különböző tartalmak közötti kapcsolatokat. Egyes fejlesztések gazdagítják a bibliográfiai rekordokat, javítják a kereshetőséget, és csökkentik a könyvtári személyzet kézi munkaterhét, míg más MI által működtetett platform integrálja a digitális gyűjteménykezelés minden szakaszát – a katalogizálástól a kiállításig és a megőrzésig –, hogy minimalizálja a technikai kihívásokat, és a könyvtárak a gyűjteményeik történetének megosztására összpontosíthassanak.
A mesterséges intelligencia megvalósításának azonban túl kell lépnie a funkcionalitáson, a magánélet védelmében, a befogadásban és az átláthatóságban kell gyökereznie. A felhasználók jólétét előtérbe helyező etikai irányelvek kidolgozásával a könyvtárak hosszú távú bizalomra tehetnek szert, biztosítva, hogy az akadémiai mesterséges intelligencia hatékony és felelősségteljes legyen.
Bohyun Kim, a Michigani Egyetem egyetemi könyvtáros munkatársa szerint „a mesterséges intelligencia bevezetése valószínűleg olyan hatást és változásokat eredményez, amelyek messze túlmutatnak a könyvtárak által kezdetben keresett helyi fejlesztéseken. Az ilyen hatások és változások átgondolása során meg kell vitatnunk, hogyan tudjuk közösen biztosítani, hogy a mesterséges intelligencia etikus, felelős, méltányos és fenntartható módon szolgálja a széles tudományos és könyvtári ökoszisztémát. A közösségi fórumok ebben fontos szerepet játszhatnak”. Bohyun Kim kulcsfontosságúnak tartja az együttműködést az MI sikerének előmozdításában. Az intézményi határok átlépése az egyetemekkel, konzorciumokkal és technológiai szállítókkal való együttműködés érdekében lehetővé teszi a közös tanulást és az erősebb kollektív hatást. A könyvtáraknak nagy múltjuk van az együttműködésben. Azáltal, hogy együtt dolgoznak az MI-integrációk javításán és az MI által jelentett veszélyek mérséklésén, több könyvtár fog boldogulni a gyorsan változó környezetben.
A Clarivate-hez tartozó Ex Libris által készített, Generative AI and the future of library services (Generatív mesterséges intelligencia és a könyvtári szolgáltatások jövője) című tanulmány a változó technológiai környezet lehetőségeit és kihívásait vizsgálja. A dokumentum friss adatokat és a könyvtárosok nézőpontját osztja meg a jövő felé vezető úton. A tanulmány a forrásnál megjelölt oldalon keresztül érhető el.
A kép forrása a cikk.