„Minden ausztrál megérdemli, hogy az olvasás olyan élmény legyen számára, amely pozitívan változtatja meg az életét. Csatlakozzon a küldetéshez, hogy minél több ausztrál olvasson gyakrabban!” – ezekkel a mondatokkal indul az Ausztrália olvas elnevezésű weboldal, ahol részletesen megismerkedhetünk az ausztrál kormány által is támogatott olvasás-népszerűsítési kampánnyal.
A kutatások azt mutatják, hogy az emberek, akik rendszeresen olvasnak, magasabb önbecsülésről számolnak be, kevésbé magányosak, és nagyobb valószínűséggel együttérzők másokkal. Az olvasásnak emellett jótékony élettani, egészségmegőrző hatása is van: lassítja a pulzusszámot, csökkenti a stresszt, és meghosszabbíthatja az életünket.
„Tudjon meg többet az élvezeti olvasás előnyeiről, és terjessze az igét” – kérik az oldal szerkesztői.
A weboldalon találhatunk olvasási felmérésről szóló eredményeket, beszámolókat, konkrét ötleteket, javaslatokat és jó gyakorlatokat a népszerűsítő akciókhoz.
Az olvasás-népszerűsítési küldetés alapítói közt találjuk az Ausztrál Könyvtárosok Egyesületét, az Ausztrál Kiadók Szövetségét, az Ausztrál Írók Szövetségét és a BookPeople.org.au-t, míg legfontosabb támogató partnerként lép be a képbe az ausztrál kormány és a Copyright Agency kulturális alapítvány. További partnerként számos ausztrál nyilvános könyvtár csatlakozott a kezdeményezéshez.
A weboldalon bemutatnak két konkrét programot: az Australian Reading Hourt és a Volume szimpóziumot. Az előbbi, három éven át futó kihívás során minden évben egy kijelölt napon arra kérték az ausztrálokat, hogy töltsenek egy órát – bármely órájukat aznap – olvasással. Egyedül vagy barátaikkal és kollégáikkal olvashattak, és részt vehettek az országszerte koordinált számos nyilvános esemény és találkozó egyikén. Az olvasás órája több mint egymillió 10 év feletti ausztrált vont be a kihívásba, erősebb olvasási kultúrát építve ezzel Ausztráliában.
A Volume elnevezésű konferencián meghívott előadókkal panelbeszélgetések zajlottak az olvasás népszerűsítéséről. Az előadások elérhetők felvételről a weboldalon.
A honlapon találunk az Ausztrália olvas programsorozathoz felhasználható kreatív anyagokhoz való segédleteket, eseménynaptárat, szerzői könyvtárat, ahol bemutatják a népszerű és a programokra meghívható szerzőket a weboldalaik elérhetőségével.
A Hírek menüpontban további hasznos tartalmakat vagy eseményekről szóló beszámolókat találhatunk, köztük a 2024 szeptemberében megjelent, 1700 amerikai gyermek és szülő bevonásával végzett olvasásfelmérési kutatás, a Scholastic Kids and Family Reading Report legfőbb megállapításait.
A kutatás olyan kérdésekre kereste a választ, mint hogy mi alakítja a gyerekek olvasáshoz való hozzáállását, és milyen értéket tulajdonítanak a szülők a gyerekeknek való felolvasásnak. A jelentés megállapította, hogy bár többször kimutatták, hogy a könyvolvasás javítja a gyermekek és a családok életét, az olvasási szokása ennek ellenére lanyhul, ahogy a gyerekek idősebbek lesznek.
A beszámoló szerint a szülők túlnyomó többsége (90 százalék) úgy véli, a könyvek segítenek lehetőséget teremteni a gyermekeikkel való beszélgetésre. A felmérés azt is megállapította, hogy a szülők csaknem háromnegyede (74 százalék) használt könyvet gyermeke fejlődésének támogatására. A megkérdezett szülők közel fele azt mondta, hogy a könyvek segítenek gyermekeiknek felfedezni érdeklődési körüket és jobban megérteni érzéseiket és érzelmeiket. Sok szülő (59 százalék) a könyvekhez is fordult, hogy segítsen gyermekének bizonyos érzések és érzelmek feldolgozásában. A gyerekek esetében a 6–17 évesek 70 százaléka számolt be arról, hogy a könyvek valamilyen módon segítettek neki – 42 százalékuk szerint a könyvek segítettek felfedezni érdeklődési körüket, 36 százalékuk szerint segítettek nekik értékelni mások tapasztalatait, 31 százalékuk szerint pedig a könyvek segítettek megérteni a saját érzéseiket.
A Scholastic Inc. 2010 óta követi nyomon a 6–17 évesek olvasási szokásait. Ez idő alatt a gyakran (heti 5–7 nap) olvasó gyerekek száma 37-ről 28 százalékra csökkent. A mérsékelt olvasók száma (heti 1–4 nap) stabil maradt. A tanulmány az olvasás jelentős csökkenését állapította azonban meg, ahogy a gyerekek idősödnek. A 6–8 évesek 70 százaléka élvezi az olvasást, míg a 12–17 éveseknek csak a 46 százaléka. Ez tükröződik abban, hogy a gyerekek milyen gyakran olvasnak: a 6–8 évesek 46 százaléka olvas gyakran, míg a 15–17 éveseknek csak a 15 százaléka. A jelentés megállapította, hogy a szülőknek és a példaképeknek jelentős szerepük van abban, hogy egy gyermek mennyit olvas. A gyakran olvasó gyerekek 80 százaléka azt mondta, hogy „az ő ismeretségi körében (életében) sokan vagy szinte mindenki” élvezi az olvasást. A ritka olvasóknak csak a 26 százaléka mondta ugyanezt. A jelentés szerint a gyerekek elsősorban a szüleikről mintázzák olvasási szokásaikat (83 százalék), de 40 százalékuknak a testvére, 34 százalékuknak pedig a tanára a példakép. Ígéretes, hogy egyre több szülő számol be arról, hogy szeretné, ha gyermekei többet olvasnának. 2018-ban a szülők 73 százaléka szerette volna, ha a gyermekei többet olvasnának, szemben a legutóbbi eredmények 82 százalékával.
A csecsemőknek való hangos olvasás visszaszorulóban van, annak ellenére, hogy a szülők és a gyerekek még mindig élvezik. 2018 óta csökken azoknak a szülőknek a száma, akik három hónapos koruk előtt kezdtek hangosan felolvasni gyermeküknek, 2022-ben 43-ról 37 százalékra redukálódott ez az arány. Aggasztó, hogy az öt év alatti gyermekek szülei is kevesebb információt kaptak ennek fontosságáról. Ennek ellenére a szülők 92 százaléka és a gyerekek 86 százaléka egyetért abban, hogy a hangos olvasás különleges időszak a kapcsolatukban, így van némi remény arra, hogy ezek a számok megfordíthatók.
A kutatás szerint a gyermekek 63 százaléka könyveinek nagy részét nyilvános, iskolai és osztálytermi könyvtárakból szerzi be. Az iskolai könyvtár nélküli gyermekek azonban egyre nehezebben találják meg a szeretett könyveket. A könyvtárhoz nem hozzáférő gyermekek 54 százaléka azt mondta, hogy nehezen talál új könyveket.
A kép forrása a weboldal.