Tisztelt Olvasóink!
A Könyv, Könyvtár, Könyvtáros folyóirat lapszámai 2021-től kezdődően elektronikus formában a folyóirat OJS-oldalán érhetőek el, korábbi weboldala a továbbiakban archívumként működik tovább. A 2021 előtt megjelent folyóiratszámok emellett az Elektronikus Periodika Archívum és Adatbázis oldalán is olvashatók. Lapunk ettől függetlenül továbbra is megjelenik nyomtatásban. Előfizetési szándékukat a csaba.attilane@oszk.hu e-mail-címre várjuk.
Tartalom
Műhelykérdések
Juhász Réka: A minőség legyél te magad! Avagy milyen gondolatok mentén újult meg a könyvtári minőségmenedzsment arculata
Szepesi Judit: Az online tanulás módszerei és eszközei, avagy gondolatok egy blended képzés margójára
Konferenciák
Németh Márton – Visky Ákos László: Szubjektív tapasztalatok. Egy online konferencia hasznáról és káráról („404 Not Found” – Ki őrzi meg az internetet?)
Interjú
Jónás Károly: Közgazdász-informatikus a könyvtárügy szolgálatában. Interjú a 70 éves Rónai Ivánnal
Évforduló
Vasné Tóth Kornélia: Munkáiban „a lélek szól a lélekhez”. Az 50 éve elhunyt Bánszki Tamásra emlékezünk
Könyv
Pogány György: „A tudomány ekként rajzolja világát” II. Doktoranduszok tanulmányai („A tudomány ekként rajzolja világát". Irodalom, nevelés és történelem metszetei II., Szerk. Fodor József Péter, Mizera Tamás, Szabó P. Katalin)
Oláh Róbert: A nemesi udvaroktól a városi iskolákig – Monok István legújabb könyvtártörténeti monográfiája. (Monok István: A humanizmus és a protestantizmus áttűnései a Magyar Királyság és Erdély olvasmányműveltségében)
Ízelítő a lapszámból
„Az arculati elemek közül mindenekelőtt annak központi elemét, a logót kívántuk megújítani, valamint a logóra építve a nyertes könyvtáraknak szánt okleveleket és táblákat, és a Könyvtári Minőségi Díj nyertesének szánt dísztárgyat. Mindemellett néhány új elem kialakítását is tervbe vettük. A grafikusnak szóló specifikációban azt a célt fogalmaztuk meg, hogy a készülő arculatnak – különösen a logónak – jelképeznie kell a könyvtárak több ezer éves hagyományra épülő, de dinamikusan fejlődő világát, valamint a Total Quality Management (TQM) alapú minőségmenedzsment szellemiségét is. Mindezt persze modern, letisztult formában úgy, hogy különböző méretű és anyagú felületeken is jól használható legyen. Szerettünk volna egy kifejező és egyben szerethető logót, amely visszatükrözi használója kiemelkedő teljesítményét.” Juhász Réka: A minőség legyél te magad! Avagy milyen gondolatok mentén újult meg a könyvtári minőségmenedzsment arculata
„Meghatározásunk szerint: a blended képzés olyan oktatásmódszertani megoldás, amely egymásba integrálja a jelenléti oktatási tevékenységet az online oktatási tevékenységekkel, az irányított tanulást az önszabályozó tanulással, és a szinkron kommunikációt az aszinkron kommunikációval. A blended képzési forma meglehetősen hatékony, és jelentős népszerűség övezi, mert nemcsak a puszta önképzést helyezi fókuszba, hanem a közvetlen, személyes konzultációnak is helyet ad, valamint lehetővé teszi az elméleti és gyakorlati oktatást korszerű eszközök bevonásával. A hagyományos és a blended tanulás közötti különbség nem pusztán a tanult anyag elsajátításának mélységében van, hanem az önfegyelemben, az önirányításban, a felelősségtudatban és a képzésben részt vevő motiváltságában.” Szepesi Judit: Az online tanulás módszerei és eszközei, avagy gondolatok egy blended képzés margójára
„A 2013 tavaszán megfogalmazott víziónk szerint: 10–20 év múlva „a könyvtár inkább fogja viselni a virtuális könyvtár jegyeit, mint a fizikai könyvtárét, inkább közösségi könyvtár lesz, egyre jobban szolgál a könyvtár a kreativitás színteréül, és egyre inkább vállal fel archiválási feladatokat. A fenti jövőképhez igazodva célunk felkészíteni a könyvtári rendszer egészét, és a különböző típusú könyvtárakat a rendszerszerű működésre, versenyképességük fejlesztésére és komparatív előnyeik kiaknázására, hogy a könyvtár betöltse hagyományos és új szerepét is, azaz a könyvtár gyűjteményeire alapozott szolgáltatásai inspirálják a tanulást, segítsék elő a kreativitást és az innovációt, valamint kapcsolják össze az embereket közös múltjukkal, jelenükkel és jövőjükkel. A könyvtár e feladatai elvégzése érdekében vállaljon újabb, a kor követelményeinek megfelelő szerepeket, és növelje társadalmi elismertségét.” Most, 2020-ban úgy látom, hogy a könyvtárügy nemzetközi trendjei alátámasztják az akkori víziónkat.” Jónás Károly: Közgazdász-informatikus a könyvtárügy szolgálatában. Interjú a 70 éves Rónai Ivánnal
A 3K 2021/1. száma elektornikus formában az alábbi linken érhető el:
http://ojs.elte.hu/3k