Az alábbi cikk a virtuális országjárásunk harmadik állomása.
Pest megye területéről 46 könyvtár töltötte ki a kérdőívet. A válaszadók zömét a városi (28) és községi (14) könyvtárak alkotják. A képet színesíti egy szakkönyvtár, egy iskolai, egy felsőoktatási, valamint a megyei hatókörű városi könyvtár véleménye is.
A pest megyei könyvtárak válaszai is azt bizonyítják, hogy az élet korántsem állt meg a könyvtárakban. A folyamatosan zajló háttértevékenységek mellett a használók kiszolgálása - különösen a közkönyvtárak esetében - más alapokra helyeződött, így megváltoztak a prioritások is. Természetes, hogy a könyvtárak nagy része a leltározási, állományrendezési feladatok felé fordul, vagy a szabályzatokkal kapcsolatos elmaradt tennivalókat végzi el, de több esetben a helyismerettel kapcsolatos feladatok is előtérbe kerültek (például helyi kiadvány szerkesztése települési évfordulóra, helyi folyóiratok analitikus feltárása). Néhány könyvtár itt meg is áll, esetleg online, vagy telefonos tájékoztatást nyújt. A többség azonban igyekszik a helyzethez igazodva plusz szolgáltatást is nyújtani: legyen az kulturális ajánló, online rendezvény, videokonferencia, online játékok, könyvek házhozszállítása, vagy társadalmi szerepvállalás. A kommunikáció online térbe helyeződésével az egyik vélemény szerint szükséges az “informatikai írástudás megerősítése a kollégák körében valamint az új tudás beépítése a könyvtár szolgáltatási palettájába”.
Mi jelentene megoldás a helyzet okozta nehézségekre? A könyvtárak újranyitásának idejét ugyan még nem látjuk, de segítséget jelentene a szakmai iránymutatás például az olvasók egészségének megőrzésében, az intézmények anyagi biztonsága és stabilitása, a személyzet orvosi vizsgálata, gyermekfelügyelet megoldása, informatikai képzések, e-könyv kölcsönzési lehetőség megteremtése, szakmai együttműködés erősítése, nemzeti dedikált könyvtári hálózat kialakítása, nemzeti licencek a jogvédett tartalom könyvtári kontrollált eléréséhez.
Az intézmények az olvasókkal való kapcsolat megtartására nagy hangsúlyt fektetnek. Ennek érdekében az egyik községi könyvtárban például online olvasói klubot szerveznek. Önkéntes munka keretében több könyvtár is gondol nyugdíjas kollégáira, de részt vesznek gyógyszer- és ételkiszállításban is. A fenntartók is többnyire igénybe veszik a könyvtárak segítségét, például maszkok varrásába, szociális tevékenységek ellátásába vonják be a könyvtárosokat.
A válaszadók véleménye szerint az újranyitás után nehézségként jelentkezhet az elmarad feladatok (pl. pályázati vállalások, rendezvények) feltorlódása, a hosszú ideje kint lévő könyvek visszaszerzése. Egyes könyvtárak úgy vélik, hogy meg kell majd birkózni a zárt térbe történő visszatéréssel kapcsolatos félelmekkel, a visszahozott könyvek fertőtlenítésével, de problémát jelenthet az is, hogy az olvasók nagyon megszeretik az online szolgáltatásokat, és nehezen térnek vissza a hagyományos olvasáshoz.
Interjú
Kérésünkre Liskáné Fóthy Zsuzsanna, a Gödöllői Városi Könyvtár és Információs Központ igazgatója osztotta meg velünk a jelenlegi helyzettel kapcsolatos tapasztalatait.
A Gödöllői Városi Könyvtár az utolsó lehetséges napon is nyitva tartott, ez március 16. volt. Másnap reggel már nem nyithattuk ki a házat, így akik itt voltunk még azon a napon összeültünk és végiggondoltuk a lehetőségeinket. Próbáltunk azonnal alkalmazkodni a helyzethez, felvenni a kívánt ritmust, benne maradni a város kissé lanyhuló vérkeringésében.
Mára elmondhatom, hogy a városban az egyetlen működő kulturális intézményként vagyunk jelen, felvállalunk a saját, szakmai feladataink mellett egyéb feladatokat. Részt veszünk a társadalmi és szociális feladatok ellátásában, benne vagyunk a város lakóinak köztudatában, tudják, hogy számíthatnak ránk.
Gyógyszert szállít a könyvtár
A kialakult helyzet hatására, hogyan változott meg a használókkal való kommunikáció?
A zárást követő napon kidolgoztunk egy tervet, hogy milyen fórumokon melyik célcsoporttal, hogyan tudjuk folytatni a kommunikációt, tartani a kapcsolatot:
- Honlapunkon a legfontosabb, hírszerű információkat közöljük: www.gvkik.hu
- Instagramon folyamatosan jelen vagyunk az aktuális történésekkel
- moly.hu –n továbbra is készítjük az olvasóinknak a könyvajánlókat: https://moly.hu/tagok/godolloi_varosi_konyvtar/polcok
- Facebook oldalunkon minden nap más-más rovattal készülünk. Ezekhez osztunk meg és készítünk digitális tartalmakat: https://www.facebook.com/godolloi.konyvtar
- Folytatjuk a napi 20 perc olvasás kampányunkat, a facebook csoportban folyamatosan érdekességeket, olvasnivalókat osztunk meg: https://www.facebook.com/groups/966608946866303/
- Könyvajánló videókat készít velünk a Gödöllő tv, ahol kollégáim ajánlanak olvasmányokat, minden nap egy ilyen kerül adásba, egy forgatási nap 5-6 ajánló készül: https://www.facebook.com/Godollonettv/videos/687957288641148
- Új chat lehetőséget biztosítottunk a honlapunkon, ahol naponta 8-16 óra között élőben válaszoljuk meg a kérdéseket.
- A Szolgálat című helyi lapban rendszeresen jelenik meg híradás a könyvtár jelen szolgáltatásairól.
- Telefonon hívjuk fel idős olvasóinkat, felajánljuk nekik a Könyvet házhoz szolgáltatásunkat, valamint ha igénylik, beszélgetünk velük☺
Gyógyszert szállít a könyvtár
Milyen hatással volt a munkatársakra a változás, sikerült-e őket motiválni?
A gödöllői könyvtárban kiváló munkatársi csapat dolgozik. A kollégák tisztelik és szeretik egymást, nagyon jól tudnak együttműködni, különösen akkor, ha váratlan, nehéz helyzeteket kell megoldani. Ez a mostani is ilyen.
Napok alatt kialakult, hogy ki, milyen feladatot tud ellátni, ki milyen szerepet vállal fel.
- A kisgyerekes anyukák otthon maradtak az online oktatás miatt, szabadságon és betegállományban. Többen közülük is online tartalmakat készítenek, így be tudnak kapcsolódni a szakmai munkába is.
- Vezető helyettes home officeban dolgozik, a Minősített Könyvtári cím megújítására készülünk, így ő a pályázati anyag készítésével tud foglalkozni.
- Az informatikai csoport online tartalmakat készít és gyűjt, ezek közlésével is ők foglalkoznak.
- Digitalizálási munkák folynak, ezt több kolléga szívesen végzi, végre a hátra maradt anyagok is bekerülnek a rendszerbe, nagy sikerélményt ad nekünk.
- Nagy az igény a könyvcsomagok összeállítására, amit e-mailen kérnek az olvasók. Ezt nagyon szívesen végzik a kollégák, az olvasók nagyon hálásak érte.
- A kollégák közül 2 fő a call centerben dolgozik, ahol az idősek telefonjait fogadják: ételkiszállítást és gyógyszer házhoz szállítást. Nagyon nagy kedvvel, és jó érzéssel vesznek részt a feladat ellátásban.
- Minden reggel közös napindítót tartunk, ahol megbeszéljük a napi munkákat, az előző nap tapasztalatait. Finom sütiket hozunk, finom kávét főzünk mellé. Jó érzés közösen kezdeni a napot☺
- A facebookon működik a belső kommunikációs csoportunk, ahol igyekszem minden másnap egy beszámolót írni arról, hogy mi történik a házban. Ide reakcióként az otthon lévők is bejelentkeznek, beszámolnak arról, hogy telnek a napjaik. Jó érzés, hogy tudunk egymásról, támogatjuk egymást ki otthonról, ki a házból.
- Készítettünk egy dal feldolgozást, amiben elköszönünk az olvasóktól és várjuk az újranyitást. Ez a projekt és a sikere még jobban összekovácsolta a benn dolgozó kollégákat.(„Majd egyszer újranyitunk…)
- https://vimeo.com/399107018
Lehet-e pozitív hozadéka ennek a nehéz helyzetnek a szolgáltatások, partnerkapcsolatok szempontjából?
Úgy gondolom, hogy igen, egyértelműen lesz pozitív hozadéka is ennek az időszaknak.
- Új szolgáltatásként indítottuk az előre összekészített könyvcsomagok lehetőségét. Ezt a szolgáltatást meg fogjuk tartani, erre nagy igény mutatkozik.
- Létrehoztuk a chat felületet a honlapunkon, amit régóta tervezünk, a helyzet miatt azonnal elkészítettük, ezt továbbra is működtetni fogjuk.
- Több közös feladaton dolgozunk az önkormányzat és más intézmények (pl. óvodák, kulturális intézmények) munkatársaival, így erősödnek a személyes és munkakapcsolatok ezeken a területeken. Ez a későbbiekben is hasznos lehet a könyvtár számára.
- A speciális feladatok felvállalása megerősítette az intézmény és a fenntartó kapcsolatát, még inkább tudtuk növelni az intézmény fontosságát, presztízsét.
- …olyan kihívásokkal kell megbirkóznunk, amire eddig nem volt példa.
- A nehéz helyzetben (április 16.) a szakmai összefogás is erősödhet, ez mindenképpen fontos jelen helyzetben.
Emeljen ki, és mutasson be néhány új, ill. a jelenlegi helyzetben fontos szolgáltatásukat!
- Könyvet házhoz szolgáltatás 6 éve működik, közösségi szolgálatos diákokkal és önkéntesekkel. Jelen helyzetben mi végezzük a feladatot, amire nagy igény mutatkozik.
- Fotók és aprónyomtatványok digitalizálása: a szkennelt anyag bekerül az integrált rendszerbe, új használható digitális tartalmakat nyitunk meg a látogatók előtt.
- Digitális tartalmak készítése a közösségi oldalainkra: ezek szisztematikus közzététele új lehetőségeket nyit meg az olvasókkal való kapcsolattartásban is.
- Új chat szolgáltatás a honlapon: aktív kapcsolattartás a használóval.
- Új típusú könyvajánlók készítése a helyi tv közreműködésével: új kommunikációs csatornák használata
- Társadalmi szerepvállalások:
o idősek ellátását szervező: telefonközpontban való munka (könyvtárosok, óvónők),
o idősellátás keretén belül a gyógyszerek kiváltása, házhoz szállítása (könyvtárosok),
o helyi újság házakhoz való juttatása (könyvtárosok).
Tapasztalataik szerint mennyire igénylik az olvasók a könyvtárral való kapcsolattartást a jelenlegi helyzetben?
Gödöllőn nagyon erős az összetartás, a közösségi szellem.
Olvasóinkkal minden lehetséges, fentebb említett fórumon tartjuk a kapcsolatot. A legerősebben a személyes, telefonon való megkeresés bizonyul, erre nagyon nagy az igény, nem csak az idősek körében.